fredag 21 september 2012

Fototrippel

Signs of Coventry, West Midlands

Run as hell...


At art installation in Coventry

Oops, grinden är låst




Fredag kvart i fem

Kursen är på sin upphällning, ja den har faktiskt slutat i eftermiddags vid fyra. Känns som om det inte blir detsamma igen när jag kommer hem. Så många nyheter, så många nya idéer och möjligheter. Om bara man kunde använda datorerna ordentligt. Som det är nu funkar INGET. Med den nya tidens digitala verklighet fungerar inte ett låst system. Nästan alla elever har en mobil med kamera idag - varför inte göra den till ett aktivt verktyg också? 

Nu handlar det inte längre om att ha microsoft office som enda program i kommunens datorer.

För att kunna interagera med elever och omvärlden måste man kunna ladda hem alla dessa gratisprogram som eleverna och vi lärare kan använda i vår vardag, i vårt lärande och som en resurs likväl som en möjlighet att inhämta, förstå, utforska och presentera skolarbete, kunskap, omvärldsanalyser samt aktivt använda i vardagen eftersom de ofta är anpassade för smartphones och läsplattor.

Vi har idag arbetat lite med QR-koder och nu inser jag vilken möjlighet som vilar i dessa skumma små kodade kvadrater. Vi kan göra "tipspromenader" med frågor eller uppgifter i QR-koder. Vi kan tagga hela skolan med viktig information som eleverna med smartphones kan läsa. Vi kan göra utställningar i staden med massor av fakta knutet till platser, hus, torg eller annat genom att bara tagga dem med information. På så sätt kan vi göra fördjupningar av kunskap och historia med hjälp av verkligheten. När alla har en smartphone (typ snart) kan vi tagga läxor, uppgifter och liknande vid utgången så att alla kan ladda hem dem innan de lämnar huset. Ja, det finns bara möjligheter...

SPRED THE REVOLUTION!

Kurskamrat som skapar interaktiva "quiz" med gratisprogrammet joecutting.
Ett enkelt redskap som även gör det möjligt för eleverna att själva redovisa och förklara sina kunskaper.  


torsdag 20 september 2012

Stratford upon Avon


Idag ska vi ut på landsbygden och testa hur man kan använda appar för att uppleva utställningen Home of Shakespeare i Stratford Upon Avon. Med hjälp av mobilen kan man alltså interagera med utställningen på ett helt annat sätt. Intressant.


Touch screen table
Sent igår. Besök på University of Birmingham där man forskar om digitala hjälpmedel som enorma interaktiva skärmar, digitala utställningar och annat. Väldigt intressant, men det bliev lite långt. Efter middag på en väldigt bra indisk-bangladeshisk restaurang tog vi tåget tillbaka. Hemma 23.30. Trött efter en lång dag. Sovmorgon idag. Samling i foajen klockan nio för resa i minibussar till Stratford upon Avon. Ska bli inressant, men man skulle ha haft en egen ipad.. Min reskamrat (Roger) har laddat hem photosynth till sin telefon och tar panoramabilder och skapar helt fantastiska bildserier på några sekunder. Jag får gå omvägen via datorn... Men det är ett riktigt kul program (gratis att ladda hem...). 


Cooking experience

Roger och Helena fick vara med och laga havsaborre Indian Style när kocken hade matpresentation för oss. Pete, en av lärarna, filmade med sin ipad och det sändes direkt via bambuser, som jag inte lärt mig än...


onsdag 19 september 2012

Insomnia, typ. Vaknar före sex på hotellrummet. Klockan satt på sju, sen frukost och avresa till Birmingham kl 08.30 för dagens övningar. Besök på forskningscetrum för digitala läromede, utställnigar och annat.
Fortfarannde förbannad på BUF IT som förhindrat mig att arbeta med programmen som vi lär oss om. Hur svårt kan det vara? Gör om gör rätt! "Nä, ni är ju utanför nätverket..," Ja just det, precis därför vi bad om hjälp innan vi åkte! Suck.

Lärande via "nya" medier är intressant. Alla elever har ju en mobiltelefon med kamera. De kan göra film, använda www.photosynth.net  för att göra utställningar, beskriva osv. Genom www.joecutting.com kan man göra utställningar och arbetsmaterial genom att använda gratis mjukvara (om man får ladda hem dvs). Genom www.secondlife.com kan vi besöka virtuella världar, "träffas", samtala, ha konferenser eller få en rundtur i Sixtinska kapellet utan att åka till Italien etc. Många nya möjligheter alltså.

Idén om mobile learning, alltså att eleven och läraren kan vara mobila och inte tvingade att sitta i klasrummet, tilltalar mig. Ta skolan ut i samhället - inteagera.

Gruppuppgifterna vi fått handlar om att använda olika medier för att producera material som på ett enkelt sätt kan användas i klassrummet (vilket självklart skulle vara enkelt om man fick tillgång till GRATIS-programmen). Min grupp arbetar mot mellanstadiet-åldrarna (jag bytte från högstadiet för att grupperna var olika stora) och vårt ämne är engelsk språkutveckling med hjäl av webquests och foton. Skapa uppgifter som eleverna tränar sin verbala förmåga samtidigt som de lär sig något om Storbritannien. Vi kommer främst att använda egna digitalfoton och www.joecutting.com för vårt arbete.  To be continued;-)

tisdag 18 september 2012

Tisdag (tuesday)

Har haft en kul dag idag. Redigerat film men svurit åt BUF IT. Inte fan fungerade det att "låsa upp" datorerna som utlovat. Så nu sitter vi på en kurs om digitala läromedel utan att kunna ladda hem och testa dem ens i undervisningssyfte. Jävla skit skit skit!


Filmen om Centurionens dotter blev bra. Vi redigerade i två versioner vilket var bra. Samma material men ganska olika resultat. Filma ska jag göra med eleverna oftare. Styrda uppgifter, max fyra scener som vi gjorde så funkar det och tar inte allt för mycket tid. Kanske kommer jag att publicera den...  
Middag på fri hand idag. Gott och nu är man ganska trött. Tidigt i säng, förhoppningsvis...

måndag 17 september 2012

Movie star?

Today we have been at Lunt Roman Fort and there we made films to learn more about that media. We borrowed clothes, wigs, weapons and helmets to look mor correct in time. Fantastic experience. By the way, I acted as the Roman Centurion's daughter...It was a comical love affair in the fort... loads of killing involved;-)

Before lunch we also had a tour at the Herbert art museum with the people who works with the exhibitiions, different media and interactive projects there. Much fun and meny new ideas...

We have been presented for free programs that would give us many new possibilities to work with studens. It also works in their smart phones. Nice.

This afternoon we have two hours free before dinner, but as I'm tired after the day I'll stay in and rest...

söndag 16 september 2012

day one

En givande dag. Vi började med en stadsvandring med Lady Godiva som enligt historien red naken genom stan för att förmå sin make, som hade makten, att inte beskatta de fattiga bönderna. Det gick visst vägen och hon förblir lite husgud här. Intressant stad på många sätt. Totalförstördes under kriget vid intensiva bombningar. Byggdes upp och idag ser man mixen av det gamla i form av de hus och gränder som inte blev förstörda och de nybyggda 50-talshusen.

Eftermiddagen spenderad vi i Herbert Art museum med föreläsning och work shop. Vilka möjligheter det finns i den nya tekniken. Vi fick lyssna på en genomgång av den nya tekniken som vi ska arbeta med under veckan. Massor av kul grejer som vi dessutom fritt kan ladda hem och använda. Bara gratisprogram, rakt över. Vi  fotograferar allihop för att kunna använda i våra enskilda och gruppuppgifter som ska redovisas på fredag. Jag arbetar ihop med mellanstadielärare eftersom annars skulle det bli så ojämna grupper. Kul att byta nivå en stund. Vi valde att försöka fotografera på temat "Different from home" för att sedan med hjälp programmen göra interaktivt undervisningmaterial med fokus på engelsk språkutveckling. Ska bli intressant att lära sig faktisk.

Sunday rost dinner med Yorkshirepudding funkade dessutom bra...

Sunday, not so sunny anymore

Första kvällen var trevlig. Alla var här utom de sent anländande bulgarerna. Ganska många svenskar faktiskt. Gävle väl representerat även denna gång. Kanske tack vare av en aktiv internationell sekreterare eller helt enkelt en utvecklingsvillig organisation?

Vi började med ett knytis och svenskarna stod mest för godsaker....  Från Gävle kom det Ahlgrens bilar och läkerol. Turkarna hade med sig turkish delight, spanjoren rostade mandlar och annat smått och gott, finnarna hade med sig Salmiakki och snaps. Inte så oväntat;-)
Från Gävle hade man fått med sig "en halv meter Gävle" som var en presentkartong med urval ur det som gör Gävle känt; Godis i en "hockypuck" med Brynäs-emblem, tågvissla från Tågmuset, Gevalia-kaffe, Läkerol, Ahlgrens bilar och tablettask från fotbollslaget Gefle mm. Kul idé. Det borde vi ha i Eskilstuna. Men vad ska det vara i den lådan? Granatgeväret Karl Gustav...;-), EKA-knivar (som blir kvar i säkerhetskontrollen), Skogaholmslimpa, metanol från Smederna, Rolf Berg-tomte, ASSA-lås eller nyckering, röd vit godisboll från Guif...etc. Men det får vår eminente internationelle sekreterare Lena Puman kanske ta fram ;-)

Idag ska vi ha stadsvandring och lära känna staden Coventry för att sedan ta oss till ett konstmuseum för att påbörja arbetet och uppgifterna. Dagen kommer att avslutas med en "klassisk sunday rost dinner".

En behållning med en kurs utomlands är kontakten med andra kulturer, men en del saker man upplever kan uppfattas som lite konstiga. Som mintsås till hamburgaren exempelvis..

lördag 15 september 2012

A piece of Sweden i Britain...
Alla var ute på stan idag. Lördagsshopping. Publunch och diverse inköp - kanske en bra deal:-)
Middagslur på hotellet, ett kort besök i gymet sen i kväll börjar allvaret...

Coventry visar sig vara en mysig stad med både gallerior och små gränder, små affärer och även en mysig basar (coventry market) där man kunde köpa allt från styckad gris, frukt och elkablar till gardiner och väskor eller kläder och skivor. /J

Nice, waking up in England

Jaha, efter en dag på resande fot kom vi då fram i går kväll till ett ganska soligt Coventry. Hotellet är helt ok och det gick bra att ta sig hit då bussen från Birmingham Airport stannade precis utanför dörren. Med kurrande magar tog vi oss ut på stan och letade upp en pub för middag. Steak burger with hand cut chips, coleslaw and a Hobgoblin ale. Nice...

I kväll börjar kursen med en samling där alla deltagare har med sig mat eller liknande från sina länder. Vi har med ett gäng olika öl från Eskilstuna ölkultur, saltlakrits och annat plockgodis samt en hemlagad Ekströms rabarber/äppelpaj med köpt Ekströms vaniljsås;-).

Idag blir det till att promenera runt i stan och upptäcka Coventry. Leta efter presenter till stora H och lilla H. Hur vore det om pappa var borta en vecka och kom hem utan presenter;-)

Bland det första vi såg igår var för övrigt ett enormt IKEA-komplex. A piece of Sweden in England...

lördag 8 september 2012

Angående lönerna

Skolan verkar vara den onödiga samhällsfaktorn, i alla fall om man ser till kvalitetsperspektivet... Öka kunskaperna! Få bättre resultat! uppdatera läromedlen, arbeta med IT, Skriv åtgärdspsogram, följ upp dem, kontrollera och följ upp frånvaron också, skriv omdömen i tid och otid! Men vissta ja, 35 elever i ett klassrum... låga löner, åtta datorer på 180 elever, 100:- /elev till SO-böcker (fyra ämnen tre årskullar) ont om tid att undervisa (kärnverksamheten) eftersom alla andra uppifter tar över osv.

Dags för förändring!
Möjliga lösningar (öppen för dialog):
1. Ge utrymme för en vettig löneutveckling, belöna exempelvis kompetens och erfarenhet.
2. Skapa bättre arbetsförhållanden i form av mindre klasser (inför tak om 26 elever). Färre elever i undervisningsgrupperna ger bättre resultat, bättre kunskaper, tryggare elever och högre kvalitet.
3. När klasserna miskar så minskar även något, men det är inte tillräckligt. Minska administrationen till förmån för att bygga relationer med eleverna, handleda, möta och uppmärksamma dem även utanför de schemalagda tre timmarna. vad behöver föräldrar veta, vad vill de veta och vilken reffekt har alla dessa omdömen haft? Har allt omdömesskrivande verkligen påverkat elevernas resultat? Skolforskare: utred det!
4. Skapa vettiga förutsättningar för tematiskt arbete och ämnesövergripande studier, bryt sönder schemastrukturen mera - gå ut ur fyrkanterna... 
5. Uppdatera arbetsformer och verktyg. Vi kan inte bedriva 2012 med teknik från 1980! Inverstera i datorer. Vi behöver inte en dator per elev, men vi behöver åtminstone en till två klassuppsättningar så att alla i klassen kan arbeta med datorn samtidigt.
6. Avskaffa Jan Björklund. Han har ingen verklighetsanknytning i alla fall.

Sverige ett föregångsland inom skolsektorn? nja, snart är vi före detta!

I ekuriren säger Ove R Bengtsson bland annat:
"Lär av historien. Det är politikerna som i verkligheten är er motpart. Ni måste tuffa till er. Ni kan aldrig få igenom era krav utan strejk. Ni måste sluta med 'Det blir synd om eleverna'. Politikerna har dragit nytta av denna mesighet de senaste 40 åren. Låt ansvaret i stället falla på de ansvariga för den uppkomna situationen, nämligen politikerna. Nu är det dags att ta av silkesvantarna."

Jag kan inte annat än hålla med.
Vi måste tänka långsiktigt och inte bara tänka på nuet, vi får inte glömma alla de som ska gå i skolan i framtiden... Hur blir det utan behöriga lärare i klasser med 40 elever?
När jag började jobba 1998 var det ett tak på 24 elever, 12 i halvgrupp... nu finns inget tak och 30 är en normalklass helt plötsligt, men att klämma in 4-5 till är inget problem. 35 bänkar i ett klassrum för 26, kanske 30... För kor och grisar finns det reglerat hur stor yta de ska ha, men inte för eleverna.
Lösningen: "Vi skruvar upp ventilationen!"
Suck, som om det var hela lösningen... Visst dålig luft är ett problem, men det är KLASSENS STORLEK som är grundproblemet. Hur svårt ska det vara att förstå?



fredag 7 september 2012

fornnordisk religion

"Med medeltidens kristendom kom också idéer om orenhet kopplad till kropp och sexualliv. Det kom särskilt att beröra kvinnorna, på grund av deras uppgift i fortplantningen. På det hela taget måste man säga att kristendomen förändrade den nordiska kvinnans självbild och ställning. Kvinnan blev i högre grad underordnad mannen." (Steinsland Gro, Fornnordisk religion, Natur och Kultur, 2009, sidan 482).


Alltså: Så skyll inte på mig;-)


Pluggandet inleddes med en intressant bok om fornnordisk, förkristen kultur och religion samt hur kristendomen kröp in i det nordiska vardagslivet. Mycket intressant bok. Nästa läsprojekt är Samisk religion...

Efter en vecka i "skarpt läge" så känns det trots allt för stora klasser helt ok. Min sjua tror jag blir bra. Trevliga och i ganska bra balans sett till elevernas bakgrund mm. Roligt att vara tillbaka på banan s a s.





fredag 31 augusti 2012

Världens barn

Vi hade planerat en en promenad för världens barn. Eleverna fick frivilligt ge en slant och sedan skulle det vandras stan runt. Kampanjballongerna gick åt trots att jag trodde det var alldeles för "mellanstadiet", klistermärkena också. Vilket gäng. Längst fram vandrade två killar i nian med en stor banderoll och efter dem kom närmare 180 personer i en lång ringlande kö.
Trots ett ständigt regnande så hördes inga sura kommentarer och alla deltog. Vid vatten- och fruktpausen efter halva vägen var fortfarande humöret gott. Fast vi gick en lite kortare promenad än de 2 timmar vi tänkt oss. Alla var ju redan så blöta. Sedan var det pannkakor i matsalen, utvärdering av inskolningen och fika i arbetslaget innan alla gick hem.

Vi samlade inte in många tusenlappar, men vi gjorde en liten insats och alla deltog. Inte alls illa! Det kan bli en bra höst med så trevliga ungdomar!

torsdag 30 augusti 2012

Skönhet från insidan

Intel inside;-)

helt underbar reklamironi...

http://bodypalace.blogspot.se/2012/08/det-har-saljs-du-varje-dag.html

Skönhetsmedlens Rolls Royce!

;-)

Fortbildning

Om två veckor, den 14/9, åker jag med en kollega på kurs i Coventry för att utveckla vår e-learningkompetens på kursen Digital Extra. Allt är betalt via programkontoret och Comenius och vi är borta en hel vecka. Funderar på varför inte fler söker om att få gå dessa kurser. Vilket lyft att få komma iväg på detta. Jag var ju i Istanbul 2011 på en annan kurs finansierad på samma sätt. Bara positiva erfarenheter av det. Vore väl bra om vi hade lite datorer så vi kan arbeta med digitala medier i skolan sedan, men åtta bärbara datorer på 180 elever är ju rena skämtet om man vill vara digital.

Men vi får ju smartboards i höst i alla klassrum, vilketär ett positivt inslag i den "digitala utvecklingen" av skolan...

Vi har haft inskolning med våra klasser i två veckor nu. Skönt att få en mjukstart. Man hinner lära sig alla namnen och de börjar lära känna varandra bättre. Stor skillnad från att köra "skarpt" från början. Vi har haft tematiska arbeten om barns rättigheter och samarbetsövningar varvat med diagnoser, friluftsdag, stadsvandring arrangerat av niorna, studiebesök på Eskilstuna Konstmuseum med work shop om barnkonventionen (jättebra!) och heta stolen mm.

Den nya klassen verkar kunna bli riktigt bra och det är kul att få en egen klass igen, även om jag fortfarande har fokus på resurs inte på egen undervisning. Mycket matte blir det, men även engelska. Vi har valt att fokusera speciellt på sjuornas och i viss mån åttornas matte eftersom vi upplevt en del brister i matte-kunskaperna. Min förhoppning är bättre kunskaper och mer självgående elever längre fram. Vi är två lärare på varje matte-timme i sjuan och i stort sett på åttornas, bara en sån sak. Riktigt bra. Möjliggjör kvalitetsmässig undervisning med tanke på gruppernas storlek.

Gott hopp om hösten, men snart blir det flyget till England för en lärorik vecka...

måndag 20 augusti 2012

Det bor en bonde i mig;-)


Jag plockade in lite av det som växer i landet i kväll. Potatis, lite ärtor, några morötter, stor squasch och vitlök som växt utan allt för stor arbetsinsats. Lite vattning ibland och oregelbundet ogräsrensande. Det är en härlig känsla att plocka in i köket och sedan laga egen mat...helt obesprutad...
Men hemkunskap, nej tack.-)

Inget nytt om mitt tidigare inlägg, inte ens om schema...

Gjorde skåplistor för samtliga klasser idag. Vi ska blanda upp så att eleverna inte har sina skåp klassvis. Vi ska prova mindre grupper från varje klass utspridda i hela korridoren så att de "tvingas" beblanda sig med övriga klasser. Det är dock svårt att rymmas när varje klass har 30 skåp men två av klasserna är större än så. Det är ingen hejd på hur många man kan klämma in verkar det som. 34 är den största klassen. Klassrummen är möblerade för 30 och ventilerade för 26...


lördag 18 augusti 2012

höstterminen börjar

Då är det snart dags att möta eleverna igen. Jag ska möte en ny sjua och det ska bli kul. Tiden går fort...det fyra år sedan sist. Det ska bli kul att arbeta med en ny mentorskollega för första gången på länge.

Men, hur ska man någonsin kunna vara professionell i yrket så länge som man sätter tjänster med tärning?

Jag blev utan att vara tillfrågad eller informerad, satt som ansvarig hemkunskapslärare i en åtta i veckan som gick. Jag som aldrig undervisat i Hemkunskap och inte läst en poäng av det som man borde.
Nej, tack inte alls!
Men se då blev det arbetslagets problem. "Ni får prata om det!" Jo, vi gjorde det men fortfarande har vi ingen hemkunskapslärare i arbetslaget... Det var underförstått att vi skulle fixa det... Men tjänstetillsättningar, rekrytering eller långsiktiga personalfrågor kan väl inte vara arbetslagets problem...?(retorisk fråga)

Kanske har vi en slöjdlärare som kan ta över spanskan eller en från städ som kan vara idrottslärare när spansk-/ idrottsläraren blir pappaledig.... (ironi!).

Som att man på en bilverkstad efter semestern sätter bilglasspecialisten på att serva växellådor, eller förväntar sig att personalen på reservdelar snackar ihop sig om vem som ska lackera krockskador....    

Ska bli intressant att se hur det artar sig.

tisdag 26 juni 2012

Förvåning mitt i regnet?!

Konstigt att det kommer som en chock att resultaten är dåliga... Läste i dagens ekuriren om utvärderingen av insatserna för att höja betygen. Man konstaterar att: "Eskilstunas grundskolor fick förra året 13 miljoner kronor extra för att höja betygen i årskurs nio. Målet var att 85 procent av niorna skulle ha godkänt i alla ämnen vårterminen 2012. Resultatet blev betydligt blygsammare 78 procent, en höjning med två procentenheter från året innan. [...] Man har hittat flera orsaker till att skolorna inte klarat av att nå upp till målet. En är att eleverna har för dåliga förkunskaper inför det sista läsåret på grundskolan. En annan att skolan inte tillräckligt snabbt upptäcker kunskapsluckorna i de lägre åldrarna."

Hmm...?
"[...] inte tillräckligt snabbt upptäcker kunskapsluckorna i de lägre åldrarna"...? vadå inte upptäcker.
Visst upptäcks, men vad gör man i en mattegrupp om 30 elever. Enskilda samtal på 10 minuter kring matte med varje individ varje vecka? Jo, det skulle ta 300 minuter av 180 man har att använda. Dåliga, eller inga förkunskaper redan i sjuan. Insatser? Finns inte pengar till små grupper...

torsdag 14 juni 2012

Torsdagstankar

Sommarlovet infinner sig! ;-)

Sommarskola

Nu ploppar nödlösningarna fram... Att införa obligatorisk sommarskola för de som man inte klarat av att hjälpa till godkända betyg är ett unerbetyg på den verksamhet man bedriver. Resurserna ska ju istället läggas på den befintliga verksamheten så att problemet inte uppstår, istället för att i efterhand försöka rätta till. Det är ineffektivt att arbeta på loven med det som man inte hinner med under terminerna. Se istället till att lärarna och eleverna klarar av sitt uppdrag på den tid som finns till hands. Minska framför allt gruppernas storlek. Att det är svårt att få godkänt, om man behöver mycket hjälp, i en mattegrupp på 30 elever och en lärare säger sig självt. Jag skrev tidigare om hur dyrt det blir med påsklovsskola för ett fåtal elever... det blir väl samma sak med detta. men då verkar det finnas pengar. Konstigt!?