lördag 8 september 2012

Angående lönerna

Skolan verkar vara den onödiga samhällsfaktorn, i alla fall om man ser till kvalitetsperspektivet... Öka kunskaperna! Få bättre resultat! uppdatera läromedlen, arbeta med IT, Skriv åtgärdspsogram, följ upp dem, kontrollera och följ upp frånvaron också, skriv omdömen i tid och otid! Men vissta ja, 35 elever i ett klassrum... låga löner, åtta datorer på 180 elever, 100:- /elev till SO-böcker (fyra ämnen tre årskullar) ont om tid att undervisa (kärnverksamheten) eftersom alla andra uppifter tar över osv.

Dags för förändring!
Möjliga lösningar (öppen för dialog):
1. Ge utrymme för en vettig löneutveckling, belöna exempelvis kompetens och erfarenhet.
2. Skapa bättre arbetsförhållanden i form av mindre klasser (inför tak om 26 elever). Färre elever i undervisningsgrupperna ger bättre resultat, bättre kunskaper, tryggare elever och högre kvalitet.
3. När klasserna miskar så minskar även något, men det är inte tillräckligt. Minska administrationen till förmån för att bygga relationer med eleverna, handleda, möta och uppmärksamma dem även utanför de schemalagda tre timmarna. vad behöver föräldrar veta, vad vill de veta och vilken reffekt har alla dessa omdömen haft? Har allt omdömesskrivande verkligen påverkat elevernas resultat? Skolforskare: utred det!
4. Skapa vettiga förutsättningar för tematiskt arbete och ämnesövergripande studier, bryt sönder schemastrukturen mera - gå ut ur fyrkanterna... 
5. Uppdatera arbetsformer och verktyg. Vi kan inte bedriva 2012 med teknik från 1980! Inverstera i datorer. Vi behöver inte en dator per elev, men vi behöver åtminstone en till två klassuppsättningar så att alla i klassen kan arbeta med datorn samtidigt.
6. Avskaffa Jan Björklund. Han har ingen verklighetsanknytning i alla fall.

Sverige ett föregångsland inom skolsektorn? nja, snart är vi före detta!

I ekuriren säger Ove R Bengtsson bland annat:
"Lär av historien. Det är politikerna som i verkligheten är er motpart. Ni måste tuffa till er. Ni kan aldrig få igenom era krav utan strejk. Ni måste sluta med 'Det blir synd om eleverna'. Politikerna har dragit nytta av denna mesighet de senaste 40 åren. Låt ansvaret i stället falla på de ansvariga för den uppkomna situationen, nämligen politikerna. Nu är det dags att ta av silkesvantarna."

Jag kan inte annat än hålla med.
Vi måste tänka långsiktigt och inte bara tänka på nuet, vi får inte glömma alla de som ska gå i skolan i framtiden... Hur blir det utan behöriga lärare i klasser med 40 elever?
När jag började jobba 1998 var det ett tak på 24 elever, 12 i halvgrupp... nu finns inget tak och 30 är en normalklass helt plötsligt, men att klämma in 4-5 till är inget problem. 35 bänkar i ett klassrum för 26, kanske 30... För kor och grisar finns det reglerat hur stor yta de ska ha, men inte för eleverna.
Lösningen: "Vi skruvar upp ventilationen!"
Suck, som om det var hela lösningen... Visst dålig luft är ett problem, men det är KLASSENS STORLEK som är grundproblemet. Hur svårt ska det vara att förstå?



Inga kommentarer: