fredag 26 augusti 2011

Studiebesök med dottern

Jag tog med mig stora tjejen till Tom Tits experiment (eller "instrument" som hon sa då experiment var för svårt;-). Flera timmar av nya och gamla intryck. Det finns många roliga saker att testa även om en femåring är lite för liten tyvärr. En heldag med tågresa, fika på tåget, bussresa, besöket och dessutom var det tivoli i Södertälje:-)

Det var ett par skolor på besök och eleverna gick i mindre grupper och "upplevde". Konstigt tyckte jag då det kommunicerades på engelska av flertalet elever (förutom de som var från Arvika då...). Engelska skolan? Jag vet inte men det kändes lite skumt på något sätt. Visst är det väl jättebra att man tränar engelska, men hur går det sen om man inte lär sig att använda t ex en NO-språk på svenska och sedan hamnar i vanlig klass på gymnasiet? Ska man lära om från början då? Vad jag vet så läser man NO på engelska i engelska skolan och det tycker jag verkar svårt. Erfarenheten är ju att t ex fysik är som att lära ett nytt språk även på svenska. Hur svårt blir då inte att läsa det på ett nytt språk? Fast det är klart; de pratade himla bra...

Inga kommentarer: