måndag 22 augusti 2011

KLICK

Ja, ibland säger det "klick!" och man har en kollega som man funkar smidigt ihop med. Jag träffade den där kollegan i fredags kväll. Min "gamla" kollega som jag tyvärr inte arbetat ihop med de sista två åren (!). Synd faktiskt.

Jag inser mer och mer att en orsak till att jag tvekar inför att fortsätta är att jag inte får eller kan arbeta med honom på skolan. Det var så skönt att inte behöva tänka på prestige eller fundera på om en idé är bra eller dålig, vems idén var från börja eller vem som ska göra vad. Ansvar, arbetsfördelning och samarbete som fungerar till 100% - hur ofta hittar man det? Men samtidigt: hur svårt ska det vara att ämnesintegrera, samarbeta och arbeta tematiskt? Jo, konstigt nog så verkar det sitta kvar gamla principer om hur man "måste" göra och rädslan inför att testa nya kreativa vägar är stor.

Det är inte bara att sätta ihop enskilt kompetenta lärare och på så sätt automatiskt få kvalitet och utveckling. Nej, det finns andra parametrar, andra värden som spelar stor roll. Jag tror man måste arbeta mer med gruppen, relationerna och förståelsen för varandra om man ska skapa grogrund för samarbete och utveckling.

Om jag återgår till min tjänst på skolan så kommer vi att söka samarbete trots att vi är i olika arbetslag och inte delar några grupper. Men det ska gå...

Om jag återgår, som sagt...

Inga kommentarer: