onsdag 31 augusti 2011

onsdagstankar

Hej och hå, nu ska det satsas på mattelärare... men är det rätt medicin?
Fortbildning är alltid bra, men är det lösningen på problemet?

I svd skriver Johan Wendt bland annat:
Problemet för svensk matematikundervisning ligger snarare i för få timmar matematik på schemat, storleken på klasserna och att varje elev får lite tid att individuellt diskutera med läraren.

Klokt... Om problemet är brist på tid hjälper nog inte att endast kompetenshöja.

Som SO-lärare ser jag verkligen tid som en bristvara när man ska försöka klämma in alla de olika områden som läroplanen nu "påtvingar". men som jag tidigar eoch ALLTID menat så är ämnesövergripande arbetssätt enda möjligheten att lyckas med uppdraget. Det är ganska långsökt att förvänta sig att eleverna kan skapa sammanhang om inte skoldagen hänger ihop. Att gå från en timmes lektion till en annan där inget hänger samman skapar kaos. Men det har jag ju tjatat om tillräckligt (eller?)

Christermagister skriver också om att "kasta en påse pengar på lärarna" som svd uttrycker det. Läsvärt...

Hälsade på nere på skolan i måndags. Tre arbetslag. Först på faktoriet som jag senast hade som arbetsplats. Kändes lite avlägset ändå. Sedan på arbetslag C där jag huserat i nästan tio år tidigare - som att komma hem igen... Sedan smet jag snabbt in i arbetslag A där jag visst ska ha halva min tjänst och där jag haft en klass för något år sedan. Många nya ansikten och måmga nya relationer att skapa. Splittrad känsla, ja typ...Frågan är var jag kommer att känna mig mest hemma?

Fast just nu trivs jag ypperligt att vara hemma med den minsta tjejen på heltid. Ibland sover hon en stund och man hinner sitta vid datorn en stund...Dessutom börjar det ploppa upp trattkantareller/trumpetsvamp för fullt nu så skogen lockar också. Det lär väl bli några liter.

Jag ska läsa religion vid Umeå universitet i höst. En halvfartskurs (påbyggnadskurs) på distans. Religionssociologi. Ska bli intressant. "Gud är död" är titeln på en av de obligatoriska böckerna...passande för en hedning/ateist/agnostiker som jag:-)

ha det/J

Inga kommentarer: