söndag 19 september 2010

Val och svamp

Skön känsla, men som alltid lite tvekande i sista momentet, att få vara med och rösta. Dubbelkolla valsedlarna och kryssa. Jaha, då har jag gjort mitt...:-)
På eftermiddagen polockade hela familjen svamp, med gott resultat. Till och med den lilla som bara är 6 veckor deltog, men inte så aktivt. Baby Björn är en hit...

Skolval i fredags.
Faktoriet, vår enhet hade vi 220 röstberättigade, varav 175 röstade. De två största partierna med 20,5 vardera var Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Sedan var det ett hopp till Sverigedemokraterna som snöt 11% framför näsan på Vänsterpartiet med 10,5% och Moderaternas dryga 9%.
De övriga borgeliga parterna skrapade tillsammans ihop 13,7%, men centerpartiet klarade inte 4%-spärren så det räckte endast till 19%. Tråkigt dock att SD verkade ha stöd av elva procent av eleverna, suck!

Undrar hur det går i kväll..Men 51,5% mot 19% lär det väl inte bli ;-)

Jag mötte för övrigt ett gäng riktiga nötter när dotterna och jag gick från hennes danslektion i lördags. Svenska Motståndsrörelsen kallar de sig. En bunt unga svartklädda kortklippta killar i macho-stil med grön-vita flaggor på väg ner till torget. Nazister i min stad, suck igen.

Jag kände verkligen avsky inför dessa små inskränkta män (pojkar). Varför hata så mycket istället för att arbeta med att skapa ett bra samhälle?
När man dagligen möter elever från stora delar av världen och ser hur olika de är beroende på personliga erfarenheter, förutsättningar, ekonomi, uppfostran, kamrater och hemförhållanden oavsett om de är "svenska" eller "utländska", blir man mest trött på den förenklade schablonen "invandrare".
Som om alla andra än svenskar är asociala element utan kultur...

Förresten; om man är född här är man väl inte invandrare?

Jag kan bara hänvisa till Martin Luther King:
I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character.

Ska det vara så svårt?

Slutligen; var det så att läroplanerna som anklagas för att ligga till grund för "flumskolan" kommit till under borgeligt styre?;-) Självkritisk någon?
/Janne

Inga kommentarer: