tisdag 14 september 2010

Tappade sugar

Ja, varifrån kommer dessa tappade sugar? Man möter elever som kommer i sjuan eller som tagit sig fram till åttan och som saknar motivation och motor. Elever som inte ser en enda orsak till att göra uppgifter eller ta eget ansvar. Det handlar om elever som inte orkar, vill eller kan göra det som vi förväntar oss att de kan. Var på vägen tar ivern och glädjen i lärande slut? När tar sms, mms, facebook och spel över och börjar dominera fritiden?

Unga människor som saknar drömmar och nyfikenhet, var gick det fel?
Är det så enkelt att skylla det på föräldrarnas bristande uppfostran och uppmuntran? Eller är det skolan som felar? Eller är det genetiskt?

Pratar vi inte med våra ungdomar hemma? Är det en orsak? Vi hinner inte med att möta varandra eftersom alla har så fullt upp med att göra karriär, inreda enligt Sköna hem och laga met enligt lex-Per Morberg...

Hur som helst, det är ett PROBLEM med dessa ungdomar utan drivkraft eller vilja att lära. Hur ska de kunna ta sig fram i vår "kunskapstunga" verklighet?

Hur vänder jag dem tillbaka?

2 kommentarer:

Christer sa...

När vi är små är vi nyfikna på det mesta, men någonstans längs vägen fokuserar vi vår nyfikenhet till sådant vi känner att vi kommer att ha nytta av; en inte helt orimlig fokusering. Jag tror att vi måste arbeta hårdare med att förklara meningen med det vi håller på med.

Jan Lenander sa...

Det här är min hjärtefråga och nu läste jag något som gjorde mig djupt upprörd.

Sven Sundin, undervisningsråd på skolverket, uttalar sig om lärlingsplatser i lämplig tid innan valet. Han trixar med statistiken och jämför grupper på ett sätt som inte ger några resultat men drar sig ändå inte för långtgående slutsatser. Otroligt oproffsigt av en forskare och jag erkänner att jag blev så ursinnig att jag skrev ett långt blogginlägg där jag diskuterar vad som krävs av en bra skolforskning.

http://janlenander.wordpress.com/2010/09/18/forskning-till-gagn-for-skolan/

Jag brinner för att de skoltrötta ungdomarna ska få möta bättre vägar in i samhället och vill att forskningen ska understödja detta.