torsdag 23 september 2010

Curlingföräldrarnas hämnd...

En sak som slagit mig den här terminen är den allt lägre nivån bland eleverna när det gäller att ta ansvar, förstå, lära sig, arbeta, samarbeta mm. Man får instruera och tillrättavisa allt mer om saker som man själv tycker är självklarheter. Elever lämnar inte igen lånade grejer, kommer och går som man vill, gör inte uppgifter, lyssnar inte ens om man är arg eller förbannad, man ritar och kladdar ogenerat och blir upprörd om man blir tillsagd om det mesta. Man skiter fullkomligt i att man säger åt dem att sluta skicka sms på lektionen osv. Varför då? Fast det är ju inte alla, men allt fler som har detta "handikapp".

Jag tror allt för många av eleverna är vana hemma att ingen bryr sig eller reagerar, man gör som man vill och om man inte lyder händer inget. Nu är det väl inte så att jag förespråkar aga som motmedel, men någon form av konsekvenser.
När föräldrar ringer skolan för att be läraren tala om vad som gäller hemma för att man är rädd för konflikterna det kan skapa, då är något fel (Ja, det stämmer faktiskt. En kollega har råkat ut för det).

Jag har haft elever som på fullt allvar menar att man "umgås väl på julafton eller på någon utflykt på sommarlovet"," regler hemma? Nja inga som jag känner till" och "Vill jag morsan något så skickar jag ett sms från mitt rum bara..."


Vad gör vi för fel?

Inga kommentarer: