onsdag 7 oktober 2009

Onsdagstankar

Jaha, en onsdag i oktober med ett par veckor kvar till lovet (tre dagar ledigt inte en vecka...).
Kaos på jobbet på flera sätt.
Tur att jag har en så kul nia. De arbetar med På liv och död nu.
Diskussionerna går heta... De till och med tar med sig dem på rasterna.
Just nu har det varit snack om filmen I, Robot. Kan en maskin vara mänsklig? osv.
De samtalar och skriver loggbok. Det är en fröjd att bevittna deras känslosamma diskussioner. De inser sakta men säkert att etik och existensiella frågor inte är så lätt alla gånger och att man kan vara överens om att man inte är överens, att man måste inte nå konsensus hela tiden. Det är ju en bra erfarenhet.

Fråga: är det en bra idé att man delar ut kondomer till alla när åttorna har studiebesök på ungdomsmottagningen? En del kanske inte alls är "där" varken i tanke eller handling...
Jag blir lite kluven. Min åtta kom därifrån med en hel kasse med kondomer som de överlämnade till mig, vilket kändes lite komiskt faktiskt. -"Här har du..." -"Jaha, vad tycker ni att jag ska göra med dem?" :-)

1 kommentar:

#servant sa...

Janne, better safe than sorry. Visst är många elever inte där än, kanske skulle göra det mer frivilligt med kondomdistruberingen, Dock skulle det leda till att det blev mer tabu.