fredag 9 oktober 2009

Verkligheten?

Tänk vad långt det är mellan min verklighet och det som hörs i skoldebatten, eller hur man samtalar om strävansmål och individuella utvecklingsplaner. Levande IUP...

Är det verkligen meningen att man som lärare på högstadiet ska acceptera eller tvingas hantera elever inte klarar av att samtala med mig som vuxen utan att göra grimaser, vara otrevliga eller fara omkring på stolen "som en spastiker"? Hur kan det komma sig att elever inte förstår (?) att man behöver penna och böcker, att man springer in och ut ur klassrummet ogenerat, att man sitter och skriker eller sjunger rakt ut under lektionerna? osv.

Man kan ha en hel timmes lektion, ibland flera gånger i veckan, där vissa elever inte säger ett enda vettigt ord eller genomför en enda meningsfull prestation - utan hellre stör sin omgivning och i den världen sitter en annan grupp elever och försöker arbeta. Suck!

När man då tänker att: "Dessa barn ska man skriva IUP om, medan de själva inte ens vet hur man ska bete sig bland folk - hur ska de förstå en IUP? " blir ens uppdrag svårt, milt sagt...

Skriva underlag för IUP
Där finns det lite "högtravande" formuleringar som utgår ifrån strävansmålen att skriva om, medan jag skulle vilja skriva mer om "enkla saker" som t ex:

  • Hur arbetar eleven med de uppgifter som han/hon får?
  • Hur presterar eleven på det vi arbetar med?
  • Slutför eleven sina uppgifter?
Verkligheten
Förstår människor att det är inte alls så pass utveckade sinnen vi försöker arbeta med, utan att det i allt för stor grad handlar om rena "djurparken" fast med tonåringar...? Och på ena sidan stängslet står vi och försöker få dem att sitta ner, kunna klockan, lyssna, uttrycka någon enstaka egen tanke, visa sin omgivning respekt, ta med sig penna, läsa upp till tre ord i samma mening, skriva mer än tre rader i sina arbeten osv. Det handlar inte bara om sjuorna, även vanligt bland åttorna och vissa undantag även nior.

Ibland häpnar man över nivån...
Jag arbetar ju på högstadiet, men ibland undrar jag verkligen vad det är för fel...
Och...Varför kan man inte läsa och skriva när man börjar sjuan?

1 kommentar:

#servant sa...

Om du har en sådan klass, och sen råkar du ha en eller ett par elever som är väldigt starka i detta ämne, vad händer med dom? Elever som har massvis med åsikter och tankar men som inte har chans att uttrycka dem? Om kommer ihåg när jag pratade för mycket, skrev för bra eller argumenterade för starkt , hur blickarna och snacket gick hos mina klasskamrater. Jantelagen har etsat sig fast i skolan, och vägrar släppa taget.
En sak kan du i alla fall vara glad över, att dina elever vet att Kina och Asien inte är samma sak,