söndag 13 september 2009

idiotförklarade

Vi har länge (jag och min kollega) motsatt oss DN:s nutidsorientering grundat på reglerna som säger att man ska bestraffa en hel klass om EN elev fuskar. Det är i våra ögon kollektiv bestraffning och det är grundlagsvidrigt.

Detta har vi hävdat är odemokratiskt och därför strider det mot den etik och de grunder som skolan ska vila på. När man lyfter såna frågor på skolan blir jag förvånad över hur många som rycker på axlarna och tycker "Äh, vem bryr sig, det är en bagatell"... Man blir lite idiotförklarad.
Men äntligen har det lett någonstans. För ganska länge sedan skrev Roger ett brev till DN. Nu fick vi svar. Triumf...

Detta är deras svar:

Tack också för din synpunkt, den var mycket bra. Givetvis ska vi inte och får vi inte ägna oss åt kollektiv bestraffning. Ditt mail ger oss en tankeställare om hur vi i framtiden ska formulera oss så det var jättebra att du hörde av dig och gjorde oss uppmärksammad på detta. Anledningen till att vi har formulerat oss så, klumpigt måste jag säga själv, är att vi vill trycka på att vi inte tillåter fusk. Inför detta år har jag ingen möjlighet att ändra i formuleringen då frågeformuläret ligger i tryckpressarna men till 2010 ska det inte stå så här. Jag är helt enig med dig, så ska man inte formulera sig. Tack för att du tog dig tid att maila oss dina åsikter. Det var mycket bra och det ska bli ändring till nästa år på formuleringen.

Hör gärna av dig om du har några fler synpunkter.

Med vänlig hälsning Anna Wallin Marknadsavdelningen"

Känns bra...

7 kommentarer:

Anonym sa...

HEJA ER!!! Vad bra att ens demokratiska rättighet att skriva och säga vad man tycker kan tas emot på ett sådant positivt sätt. Hoppas era kollegor ger er en eloge för detta.

Anonym sa...

Jag länkade hit

Janne sa...

Tack... Det finns fler liknande saker som jag ska skriva om längre fram. Demokratin är inte självklar, den måste ständigt kämpas för :-)

Hanna sa...

En i mångas ögon liten bagatell men så enormt viktigt när man ser på det i ett större perspektiv. Bra gjort.

Christer sa...

Grattis! :-)

Jag känner igen känslan av idiotförklaring från de gånger jag har försökt hävda att vi bara inte KAN ha rätt att förbjuda killarnas huvudbonader...

Evert sa...

Hm, känns ju lite dumt om DN's nutidsorientering skulle ligga i pressen redan till 2010, det är ju inte så att alla nyheter redan kommit... Fast, de kanske bara kommer ut en gång i halvåret?

Vittran sa...

Bra gjort. Kanske en liten bagatell men det ska ändå vara riktigt.
Trevlig kväll!