söndag 6 september 2009

Vad ska vi göra?

Nu har det varit fokus på resursfördelning i arbetslaget ett tag, så även i min blogg. Naturlig fråga som väcks efter det är: Vad är våra arbetsuppgifter egentligen?

Varför finns det inte ett dokument, en överenskommelse som säger vad som är våra arbetsuppgifter. Det är ju nästan komiskt när man från att ha gjort heltid ena året får ytterligare arbetsuppgifter nästkommande år, men fortfarande arbetar man 100% och ingen uppgift lyfts bort... Är det så att arbetsgivaren tycker att vi inte arbetar heltid ännu, om så är fallet så borde man ju ta upp det med oss...och i så fall...när beräknas vi arbeta 100%?

Är det en arbetsuppgift för lärare...
...att städa korridorer?
...att sanera klotter?
...att torka upp kräks i korridoren?
...att tömma papperskorgar och städa?
...att sköta om lås och nycklar till eleverna?
...att sköta det underhåll som fastighetsägaren inte gör?

Ja, vad är det vi ska använda tiden till egentligen?

Jag försöker inte smita undan, snarare så vill jag att man har klara direktiv vad som förväntas av mig. Vad som anses som viktigt och vad som är lärarens uppgifter och vad som är t ex städpersonalens/skolledningens/vaktmästarens osv...
Ta bara detta med förtroendetiden...
Vad förväntas eller ska jag använda den till.
Ärligt talat: använder man hela den tiden till arbete?
I så fall vad gör man? Skulle vara intressant att kolla upp.
Inte ens här är det raka puckar om vad som förväntas eller krävs.
Det vore skönt med tydlighet...
Ha det/J
För övrigt så var det gott om "trattisar" i skogen, hittade även svart trumpetsvamp :-)

3 kommentarer:

Janne (flumpebloggen) sa...

Jag ser det som dold maktutövning och en av de viktigaste frågorna för oss pedagoger (jag trodde faktiskt i min naivitet att det bara var vi i förskolan som led av det här problemet).

De ovanför golvnivå tjänar förstås på den här otydligheten och det medföljande ansvarstagandet från vår sida, eftersom vi i princip gör någon annans jobb. Någon annan, som nu inte behövs. För det är klart att jag som förskollärare torkar golvet runt matbordet efter lunch (och frukost och mellanmål) varenda dag, trots att det borde vara "någon annans" uppgift. Likväl tömmer jag varje dag minst en blöjkhink och bär min stinkande börda till sophuset i närheten. Sanerar barnens "klotter" (som förstås är av en annan dignitet än i skolan). Byter glödlampor och sköter andra mindre vaktmästarsysslor. Och så vidare.

Klart att jag gör allt detta, trots att det inte tillhör mina uttalade arbetsuppgifter.

På ett liknande sätt snuvas jag på planerings- och reflektionstid genom att fylla i försäkringskassans frånvarointyg och sköta annan administration. För vi har förstås ingen speciell tid avsatt för det administrativa.

Varje gång jag har försökt få tydliga direktiv, hänvisas jag bara till mitt sunda förnuft;

"En glödlampa är väl enkel att byta..."
"Klart att bajsblöjorna måste slängas..."

Och så sitter vi kvar där i smeten. Tar vårt ansvar, inte som pedagoger, utan som extrastädare, -vaktmästare och så vidare. Mot bättre vetande, eftersom det självklart stjäl tid från vårt huvuduppdrag...

Janne sa...

Jag har funderat på just att fylla i försäkringskassans intyg. På dotterns dagis gör man ju det. Har vi VAB:at så kommer vi med var sitt intyg som ska skrivas på av dem. Vilken tid tas till det egentligen?

Vi har fått tillgång till bärbara datorer som är inlåsta i ett opraktiskt men säkert skåp. Ett hänglås/dator. Alltså tar det omkring fem minuter att ta fram datorer och lika många att lägga tillbaka dem, sätta dem på laddnig och låsa. Det kan bli mellan 60 och 80 minuter i veckan om jag använder datorerna mellan 6 och 10 gånger i veckan...
Tidstjuvar...och det finns många.

Är det vanligt att man på t ex Volvo eller Scania förväntas städa toaletter, sköta fastighetsservice, sy upp gardiner, tömma papperskorgar, ordna med återvinning eller liknande utöver arbetet vid löpande bandet med hänvinsning till det sunda förnuftet?

Lilla O sa...

Jag tycker inte att något av det du nämner hör till lärarens uppgift. Att hålla snyggt i klassrummet så att det inte är rörigt tar jag på mig, tillsammans med mina elever, men det andra är inte okej.

Jobbar på gymnasiet och ser en stor skillnad mot hur det var när jag tidigare arbetade på högstadiet. Gymnasielärare förväntas göra mycket mindre. På oss som arbetar på IV förväntas det konstigt nog mer. En fråga om status kanske?