lördag 10 januari 2015

Lördagstankar igen

Så då sitter man här, första helgen på det nya arbetsåret.

I går var sömnen min följeslagare efter två dagar med utvecklingssamtal. Jobbigt men givande. Det är verkligen bra att börja terminen med ett "start"-samtal. Vi kan utvärdera förra terminen och blicka framåt.

Jag är glad att jag har så många elever som vågar kritisera (både hissa och dissa) och ställa krav, men även komma med förslag om förändring, på mig som lärare och mentor likväl som på skolan eller undervisningen. De har tankar om hur vi ska gå tillväga och vad jag, likväl som de själva, behöver utveckla eller tänka på. En elev och jag gjorde en deal om förändring från båda håll och vi ska utvärdera dem vecka 7. Har eleven och mentor gjort sin del av avtalet? Vi får ta den diskussionen över en fika helt enkelt…

Det är en kontrast verkligen att komma tillbaka nu i januari om jag jämför med december. Nu är jag laddad och inspirerad, då kändes stressen som att ligga under en våt, varm, tung filt av betygssättning och vansinniga betygskriterier likväl som av arbetsbörda över det normala och egna krav på kvalitet och innehåll. När terminen tog slut var jag rent ut sagt utmattad. Kanske till en del självförvållat.

Jag måste fokusera på hur ska jag motverka stress genom att planera smartare? Framför allt är det viktigt att fördela och sprida planering/rättning över hela arbetsåret, inte låta det samlas i slutet av varje arbetsområde eller, Gud förbjude, i slutet av terminen. Ja, kanske också att arbeta min arbetstid, inte mer eller mindre. Det är så lätt att man ständigt läser problem med att arbeta mer - inte smartare…Sen kanske man måste anpassa sig efter den tid man har- nämligen 40h på jobbet sen 5h förtroendearbetstid, inte mer...

Vi har bestämt oss för att avsluta terminen i vår med ett tema som är mer praktiskt inriktat. Då blir det mindre stress orsakat av sena inlämningar och bedömningar "fem i tolv". Det är nog smart. Ja, sen är jag nyfiken på vad vi kan göra av ett tema som heter "Vad händer?". Ställ frågan, sök svaret. Inom det kan ju vad som helt rymmas… Några frågor har redan dykt upp: Vad händer i en vulkan? Vad händer när det är jordbävning?

Första temat, som heter Love, drugs and rock'n'roll, kan bli ganska kul. Gemensamma arbeten går i rock-tema och eleverna ska ikläda sig rollen av klassiska rockband för att göra deras musik på nytt, skapa skivomslag, spela in musikvideo, bygga gitarrer etc. Det teoretiska knyter jag till samlevnads-perspektiv och ANT.

Helgens arbetsuppgift är att läsa igenom litteraturen som eleverna ska använda. Det underlättar lite när jag ska formulera uppgifter för bedömning. Just att formulera uppgifter för bedömning som funkar efter de mål som finns, det är min stora utmaning. Hur tänkte man…?

Inga kommentarer: