fredag 23 januari 2015

En fredag i januari

Allt flyter på nu verkar det som.  Med ett bra schema och fler SO-timmar med varje grupp känner jag mig lugnare och mer tillfreds med min arbetssituation. Tre lektioner med varje grupp är klart mer än två.  Kvalitet kräver tid liksom. Så jag hoppas på bättre betygssnitt i vår:-)

Även om det blev lite "gör om gör rätt" med mina sjuor idag då min planerade uppgift var lite abstrakt och jag fick tänka om, fundera i en minut för att sen byta spår…i klassrummet, medan jag försökte förklara det minst sagt kryptiska målet i religion som vi strävar mot.

Det fick bli en ny uppgift - stryk den gamla, muntligt med stöd i en fusklapp istället för skriftligt. Se en valfri film och lyssna på valfri musik, leta efter livsfrågor i dem…anteckna, resonera och lämna in din fusklapp. Hoppas det funkar.

När de knappt förstår vad jag ämnar bedöma så blir arbetet lite svårare…Jag svär nästan dagligen även hur flummiga betygskriterierna är. Hur tänkte man? De som har svårt att ens förstå fakta och förklara sammanhanget, måste klara av att resonera så att de för resonemanget framåt dessutom. Inte så enkelt som det låter. Många sträcker sig nästan när de ska besvara en fråga med egna tankar eller försöka se en linje, vara kritisk etc. Inte så snällt egentligen.

Kära Jan Björklund som ville få bort flumskolan men skapade en omöjlig situation och godtyckliga betygskriterier…men allt blir bra om vi får betyg i fyran, många nationella prov, då hinner ju alla med allt som man ska hinna och alla målen blir glasklara! *inte*

Men uppgiften för sjuorna blir bra, tror jag.
Ändå kul vara lärare för det är aldrig samma sak en enda dag…

Allt flyter, som sagt…;-)

Inga kommentarer: