söndag 28 april 2013

Vad mer kan man säga?

Kunskapssyn, visioner och arbetssätt...saker som intresserar mig.

Genom att läsa mina inlägg om pedagogik så framkommer förmodligen en ganska tydlig pedagogisk idé. Jag tror inte på prov och förespråkar samarbete. Att hjälpas åt är inte fusk, så gör man i livet. Ingen arbetar helt allena, utan samvaro eller samverkan. Det funkar inte så.

Skolan ska träna/lära samarbete, inte arbeta med enkla repetitioner, utantill-rabblande och bedömning av bäst korttidsminne hela tiden. Projektform, tematiskt arbete och självklart ämnesövergripande är inga roliga inslag i undervisningen, det är snarare grunden i min syn på skola. Kunskap skapar man tillsammans, inte ensam. När jag testar min hypotes utvecklas jag i mötet med andras hypoteser, tankar, frågor och kunskaper...men det har jag sagt tidigare om och om igen... Visioner, tydlighet, möjligheter och vilja att utvecklas spelar stor roll. Vill man så kan man, men får man inte reella möjligheter att utvecklas så blir det inget av med det.

Helt fascinerande att då upptäcka att någon har tänkt det du tänker,
formulerat det till en hel vision och sen gjort slag i saken också...det blev en skola...!
 


Några rubriker från Entréskolans hemsida om pedagogisk grundsyn: 

"Det är i samspelet och samtalet med andra som vi förvandlar
information till kunskap och utvecklar vårt lärande."


"Lärande är en aktiv process där eleven är aktiv och skapande
i sitt eget lärande och kunskap är en helhet som inte naturligt kan delas in i ämnen."


"Arbete med praktiskt estetiska uttrycksformer ökar elevernas självförtroende
och samarbetsförmåga samt skapar en lust till lärande och ökar måluppfyllelsen i alla ämnen." 


Kan inte annat än småle och säga, ja just det!


Inga kommentarer: