tisdag 5 mars 2013

Tjoho uip trallalla

Om man har skaffat ett uselt program som inte fungerar som man vill att det ska, då är det säkert Dexter man har... Eskilstuna kommuns usla program för betyg och omdömen. Gammaldags, omständligt, krångligt och långsamt och som lök på laxen, lynnigt och ologiskt. Trallala. Jag tror vi har klagat och påtalat brister, massor av brister sedan sekelskiftet - och det är länge det...

Idag och igår har jag spenderat tre timmar i tid utan resultat. Alla underlag för mina utvecklinsgsamtal är försvunna från min inloggning....Int' fungeer'  de' väl så bra int'...:-(

Tack och lov kunde rektor hitta dem via sin inloggning och nu finns de i papperskopior iaf. Men jag har tagit ett beslut: aldrig mer DEXTER för omdömen. Nu blir det exel istället. Och jag skriver hellre rent handskrivna lappar än håller på med ett användarovänligt program med stenålders-logik.

Efter snart tre timmar kvällsarbete är ialla fall mina sjuor omdömade. Skönt att det är över. Nu kan samtalen börja...

IUP i all ära, skönt att det ska tas bort förresten... Men vad vill föräldrar egentligen veta om sina barn i skolan, vad vill jag veta om mina barn i skolan? Det har jag skrivit om förut i bloggen, men föräldrar brukar vilja veta att våra barn har ett bra uppträdande, kommer i tid och är delaktiga, arbetar på ett bra sätt utifrån sin förmåga och trivs i skolan. Sen lämnar man de pedagogiska detaljerna till läraren, för man utgår ju ifrån att de kan sitt jobb - eller?

...sen måste jag bara kräkas lite på den som bestämt att SO-lärare ska skriva ett omdöme i varje ämne. Sicken galematias... Jag har mina elever i alla SO-ämnen och arbetar ofta ämnesövergripande. De förmågor de visar i historia är nästan alltid desamma som i övriga ämnen. Har de svårigheter så finns de i alla ämnen jag undervisar i. Fortfarande tycker jag att SO ska vara ett ämne med EN uppsättning gemensamma mål, inte detaljerade ämnesmål som idag. Det bara spär på myten om korvstoppningens förträfflighet. Men om man ska lyda så blir det 100 omdömen istället för 25 bara i min sjua. Nä, jag tror inte det. Tur att rektor förstår och håller med.

Slutligen....jag tror fortfarande inte på prov.... Jo 13 poäng innebär mer kunskap och ett E, än 12 som ger F... hur då?     Tänk om, tänk nytt...

Mina sjuor börjar nu efter en och en tredjedels terrmin förstå meningen med att arbeta ämnesövergripande, tematiskt och fokusera på helheten och förståelsen för större sammanhang snarare än detaljer på prov. Blir bara bättre hela tiden... Mer resonemang, mer egna frågor och mer insikt, egna exempeloch verklighetsanknytning. Det tar lite tid det som krokigt ska bli...

Inga kommentarer: