tisdag 5 mars 2013

Nej vi behöver inte lärarassistenter men....

Pratet om att vi ska få assistenter för att lätta den administrativa bördan är i mina ögon att skjuta över målet. Det är inte kvalificerade läraruppgifer som vi behöver assistans med, det är allt det där övriga som vi ska pyssla med.

Om jag ska rätta arbeten och föra in mina omdömen i pärmen/datorn så blir det ju ingen förenkling om någon annan ska vara sekreterare. Det är ju redan skrivet. Den kan inte skriva "in" elevomdömen i efterhand eftersom jag formulerar mig ju i läge ett, sedan finns inget att skriva rent. En assistent kan inte skriva mina arbetsplaneringar, bedöma mina loggböcker, uppsatser eller presentationer. Det behöver jag göra själv och det arbetet har jag inte alltid tid för eftersom det finns så mycket annat som ska fixas.

Hela idén verkar vara ett hugskott från en politiker som tror att han, ja säkert en han, vet hur man ska lösa problemet eftersom man tror att lärarens jobb är endimensionellt - som att tillverka muttrar av metall. Bara att följa metod A i maskin B så går det av sig själv...

Det är barn, inte muttrar vi jobbar med. Alla barn är speciella, egensinniga, kompetenta på olika sätt och det finns inte en enkel mall för hur man gör, vilken metod man ska välja eller mot vilket mål man ska sträva. Det är liksom det som är grejen med barn och lärande. 30 elever i en klass kan vara enklare än 19 i en annan, det beror på gruppen, individerna och deras förutsättningar. Patentlösingarna finns inte. Lärande tar tid. Det måste det få göra. Men det tar olika mycket tid för alla.

Så...vi behöver någon som kan utföra okvalificerat arbete som:
-ansvara för återvinningen i arbetslaget
-hjälpa elever med skåp och lås
-vara i korridoren på rasterna
-hålla efter klotter
-låna ut spel på rasterna
-kolla sjukanmälningar på telefonsvararen
-sköta kopiatorn, hämta papper, fylla på osv.
-plasta in böcker, beställa material och ha ordning på vad som finns hemma och var man kan hitta det
-hämta plåster
-dela ut tamponger
-fixa pennor, sudd och en ny skrivbok
-uppdatera schema för eleverna
etc.

Ge mig och mina kollegor tid att vara LÄRARE!
Tid att undervisa, handleda, utmana elevernas lärande...




1 kommentar:

Anonym sa...

En möjlig tanke... Det var just det den den där manliga politikern tänkte sig, kanske. :-)