söndag 23 oktober 2011

söndagstankar

Jaha, helgen är snart slut, men det ska faktiskt bli kul att komma till jobbet måndag morgon. Stämningen i arbetslaget är mycket god, trots att alla verkar ganska slitna. Det saknas tid och energi för att göra en massa viktiga, men inte prioriterade saker. Som t ex att plocka i ordning bland böcker och grejer, fixa i klassrummen och på något sätt hålla den fysiska miljön i trim. Tråkigt nog så sker inte underhållet heller i den hastighet som man kunde hoppas. När det tar för lång tid för att få saker fixade och skåp står utan glasdörrar, bänkar är 'halta', lister saknas, klotter är kvar, gardiner hänger på 'tre kvart' osv. så blir det liksom hela tiden som att det bara blir värre, ja det känns lite skräpigt på något sätt. Det behöver vara snyggt för att det ska få vara snyggt... är det skräp så blir det skräp liksom.

Jag talade med en kollega som jag jobbade ihop med för 8-10 år sedan och som jag nu återförenats med. Hennes känsla är att man inte har tid eller energi till mycket av det som vi gjorde då (i forntiden). Vi fixade klassrum, målade, planerade teman, hade krukväxter och det fanns tid för att vara i korridoren, möta elever mm. Men så är det inte nu längre, tyvärr. All tid försvinner in i administration och allt detta domumenterande samtidigt som klasserna är ganska mycket större, gruppdelningarna är få och klimatet rent socialt faktiskt sämre precis som kunskapenivåerna hos eleverna. Det är helt enkelt så mycket mer att göra för att göra det dagliga jobbet att det lilla extra som att skapa en trevlig miljö hamnar på efterkälken. fast det är ett stort problem. Det börjar på något sätt alltid i den fysiska miljön. För att få resultat måste man först skapa trivsel i den fysiska miljön - tror jag i alla fall.

Man samtidigt, det är inte klokt när man hör hur lärare köper egna städmateriel och städar sina klassrum varje fredag för att det annars ser ut som fan när eleverna kommer. Faktiskt så hörde jag det av en kompis att en lärare i deras bekantskapskrets berättat just det. Hon köpte egna städmaterial!!!

Min kompis som arbetar statligt höll på att svimma. I hennes värld finns det INGEN som skulle göra en liknande sak. Att köpa arbetsmaterial eller utrustning för egna pengar, nä inte en chans! Man visst är det ett vanligt fenomen inom skolan? Vi handlar filmer eller böcker, såpa och trasor, pennor, papper, pärmar, skrivbordslampa (ja det har jag gjort eftersom det inte finns att tillgå). Vi måste som kollektiv sluta med sånt.

Om det inte finns pengar, nä då kan vi inte leverera. Så enkelt är det. Arbetsmaterial och liknande måste väl ändå finansieras av skolan, inte av enskilda lärare. Men hur många lärare kan säga att de INTE köpt arbetsmaterial för egna pengar. Jag har till och med hört om dem tröttnat och köpt egna datorer eftersom det alltid var kö till den enda som fanns i arbetsrummet... Suck vilket skämt!

2 kommentarer:

Linda sa...

Har aldrig tidigare läst din blogg. Nu sitter jag här och gapar av förundran... Det är som om jag själv skrivit eller låtit dig skriva ned min verklighet som lärare idag... Detta om energin som är som bortblåst, om arbetslag som går på knäna, om så många viktiga saker som bara inte blir gjorda för att de måsta hamna längre ned på priolistan trots att de handlar om arbetsmiljön för våra elever och oss själva. Är själv sömnlös nu pga alla måsten som hänger över mig; PIM, uppstart av ny webbportal med allt vad det innebär, uppdrag som nyckelperson/implementatör, skriftliga omdömen, bedömning av diverse skriftliga uppg, gåtgärdsprogram som måste uppdateras, möten som ska bokas, en klass med många behov, en klass där arbetsro, ansvar, driv, motivation...inte är vad det borde. Jag var en av de som, pinsamt nog, var kvar några timmar extra i fredags för att städa, rensa, göra bättre placeringar, iordningställa...med eget inköpt städmaterial!!! Och av ledigheten behöver minst två dagar användas till jobb... Obetalt! Hur ska man annars hinna?! Det är så sjukt men ack så svårt...för kraven ligger på en både "uppifrån", utifrån och från sig själv. Vi har ju ett ansvar och jobbar jag inte mycket mer än jag har tid till kan jag omöjligt fullfölja... Är det de som kollektivt måste ske?
/Magister-Linda

Janne sa...

Jag förstår dig. Men vi måste sluta lösa problem åt andra. Om vi inte får tid att göra våra uppgifter kan vi inte göra dem - så enkelt är det. Man har ett avtal som säger hur ,ånga dagar och timmar vi ska jobba. När tiden är slut är det slut, då ska vi ha övertid. Egentligen kan man alltså gå hem när man jobbat sina dagar. "Hej och tack! Ha en trevlig sista vecka utan personal!" ;-)

Kontalta facket! lärarförbundet har en klampanj nu: Nej tack, mitt schema är fullt. Det är en bra slogan.

Jan Björklund ger oss ny skollag och läroplan, men ingen ser till att ge oss verktygen att genomföra det. Dessutom drunknar vi snart i byråkrati i form av ÅP och annat skrivande mm. Till vilken nytta? det undrar man ju ibland. Många gånger endast för att ha ryggen fri om skolan blir anmäld eftersom resurser att ge "alla elever det stöd de behöver" inte existerar.

Stå på dig, ta ingen skit!