fredag 28 oktober 2011

Politikerbesök

I tisdags hade vi 'storfrämmande' av politiker i nämnden. Bra att de kommer ut och lyssnar, men förvånande att de blir förvånade över läget i skolan. Alla de talade med redovisade samma bild, nämligen att vi är för få och att tiden inte räcker till. Stress och trötthet är vanligt osv.

Vi tog även upp att underhåll av lokaler och andra viktiga investeringar saknas. Skolan har t ex ingen återvinningsstation trots mängder av påstötningar och artiklar i lokaltidningarna. Skolan verkar inte så viktig i Kommunfastigheters ögon. Som jag skrivit tidigare: utan en fungerande och bra miljö så är det svårt att få det andra att fungera. De fysiska förhållandena är viktiga för en god pedagogisk miljö.

Vi la fram kritiken att man först sparar 80 miljoner på verksamheten och sedan 'tillför' 8 för att höja betygssnittet. Det känns lite som 'att ge kryckor till en medvetet stympad'...

Kritiken var även tydlig inför hur hela sammanslagningen gått till. Man kan inte som högsta chef stå och lova guld och gröna skogar om man inte sedan vågar ta ansvar för det som inte gått som man lovat. T ex så var snacket att vi skulle bli fler i och med sammanslagningen, alltså skulle det bli fler pedagoger, men resultatet var tvärt om. Löftena var bara ett sätt att tysta och lugna kritiken. Konstigt att politikerna inte följt upp tidigare, samtidigt som det är väldigt bra att de gör det nu. Hoppas bara att det leder till en förändring av förutsättningarna nu.

Naturligtvis lyftes det fram positiva saker, som stämningen i arbetslaget, möjligheten till internationella projekt, viljan till utveckling osv. Även hur bra personalen arbetat med att mötas i nya arbetslag.

Vecka 44 ska vi, trots att det inte är vårt jobb egentligen, måla om och göra snyggt. Det borde renoveras av fastighetsägaren, men vi vill inte stå i skiten längre så nu målar vi själva. Jag var på färghandeln och köpte allt vi behövde. Det kommer att göra skillnad.

Vi har pratat en del om att 'rycka upp oss' och vi börjar på flera håll. Dels med en extra resurs (jag) och dels med lokalerna. En god lärandemiljö kommer att vara grunden för en förändring. När eleverna exempelvis kliver in i det grupprum som vi målat i en varm färg, ställt i ordning och där det är mysigt så blir det en helt annan stämning och arbetsro. Det är ju den stämning och känsla man vill ska råda i hela arbetslaget.

Inga kommentarer: