söndag 29 maj 2011

Varför alltid samma sak när det ska vara HBT?

Jag besökte konstmuseet idag tillsammans med min femåriga dotter och övriga familjen. Vi går ofta och tittar på konstutställningarna tillsammans och uppskattar det mycket. Men ibland blir jag bara så trött. I ett av rummen spelades det en dockfilm. Vi gick in och slog oss ner i soffan för att se "Vem är Gunnar?" - tyvärr uppfattade jag inte att det fanns mer i titeln och kanske skulle underrubriken "en könslig historia" fått mig att gå förbi. Men det såg ut som en dockfilm från ett dansställe, ganska oskyldigt. Jag blir ganska snart varse om att man (som vanligt?) när man vill chocka har petat in något porrigt i filmen.

Jag vill verkligen slippa förklara detta för min dotter redan nu. Hon vet hur bebisar blir till för hon har en lillasyster, hon vet att flickor har snippa och pojkar har snopp, vi har berättat om att flickor kan bli kära i flickor, vi var på spring pride med glädje osv. Men oralsex med dildo på konstmuseet i en dockfilm. Varför?

Spring Pride och HBT-perspektiv handlar väl om att alla människor är lika mycket värda och att man ska respektera varandra oavsett vem man kan bli kär i och inte alltid stoppa människor i könssteretypa fack? Men så fort det ska handla om HBT-frågor så måste man visst anspela på grova sexuella handlingar. Var är kärleken? Var är originaliteten?

Resten av utställningen var dock ganska trevlig.

Inga kommentarer: