torsdag 18 november 2010

Torsdagstankar

I morse hade jag en lektion som jag sett fram emot. Jag var till och med lite nervös inför det. Vi hade första inledande föreläsningen om Mellanöstern. Ett arbetsområde som jag inte genomfört tidigare (man kan undra varför?) och därför var det rätt mycket arbete innan med att läsa på, söka fakta och skapa manus och bildspel. Eftersom en del av eleverna kommer från Mellanöstern kändes det viktigt att ge en nyanserad bild.
Då vi är en skola som ska ha en tydlig internet-profil så lade jag ner lite extra tid på att skapa föreläsningsanteckninger (mitt manus) med flera länkar till youtube-klipp om Iran, om Drottning Rania från Jordanien som arbetar för medmänsklighet och mot fördomar och stereotyper av människor från Mellanöstern, likväl som faktarutor i form av NE eller Wikipedia via direktlänkar i texten om man vill veta mer. Jag hoppas att det kommer att vara till hjälp för eleverna.
Eftersom jag ge dem anteckningarna via webb-sidan så kan de koncentrera sig på att lyssna aktivt på hela föreläsningen.
Anteckningarna finns att läsa på hemsidan.
Med tanke på att vi höll på nästan 90 minuter (med en liten paus efter 60) och alla hängde med så var det väl intressant. Det var kul att en del av det jag snappade upp på kursen i Istanbul kom till användning, likväl att jag kunde använda egna bilder i stora delar av bildspelet. Vi höll till på Stålforsskolan, i Norrmanssalen som är en mindre aula med 75 platser och tillgång till ljudanläggning, ljusbord och en ordentlig projektor och stor filmduk. Det blir en klart större upplevelse både att föreläsa och att lyssna när det är en bra lokal med bra utrustning. Numera har jag svårt att föreläsa utan bildspel eller power-point... kul teknik faktiskt.

På eftermiddagen var jag på min mindfulness-kurs. Tänk att det tog så lång tid innan jag gick en sådan kurs. Kan jag rekommedera alla...

Inga kommentarer: