torsdag 11 november 2010

Torsdag igen

Hmm.. hade andra tillfället på stresshanteringskursen idag. Fråga som väcktes: Varför har jag inte gått en sådan tidigare?
Det är inte så dumt att träna sig i att leva i nuet, inte ta på sig för mycket ansvar, stressa mindre osv. Att dessutom träna sig i att slappna av, släppa stressen och koppla bort en stund, det är riktigt bra. En andningsövning som vi provat använde jag på jobbet idag, sittande vid datorn (arbetade istället för att ta lunchrast as ususal)och det lugnade stresskänslan en del. Detta är min första vecka på jobbet sedan den 27/9 så det är lite förvirrande och en del att återupptäcka liksom. Många av elevernas namn har jag glömt bort eftersom jag har så många nya elever för i år, pinsamt...

Lunchrast, ja en underbar tanke. Jag kan inte säga att man haft många luncher där man inte arbetat, pratat jobb eller haft elever runt omkring sig under de senaste 8-10 åren. Det är ganska dumt. Visst är det praktiskt och gott att följa eleverna till den gymnasieskola som vi lunchar hos, men man är aldrig på egen hand. I och för sig kan man i bland ta lunch ensam på en restaurang (fikarummet är inte så mysigt...) men hur ofta händer det...?

Inte är det väl många yrken som inte har vettiga förutsättningar för lunchrast? Man behöver tiden att koppla av och koppla bort jobbet en stund.

Har suttit och förberett en föreläsnig om Mellanöstern till nästa arbetsomårde med niorna. Vi ska köra ett ämnes- och gruppöverskridande arbete. Alla 90 nior kör samma sak, vilket faktiskt var en av grundtankarna från början. Men hur som helst, inte var man så värst uppdaterad om Mellanöstern. Tur man just varit i Istanbul så man har några personliga reflektioner att komma med. Men inte finns det heller så mycket vettigt i läroböckerna - trots att det ständigt handlar om Mellanöstern på nyheterna. Tacka vet jag Youtube:-) där finns det en del bra material som kan skapa en bild av hur det ser ut där, hur människor lever osv. Min förhoppning är att skapa en interaktiv föreläsning med bilder och ljud, kanske lite rökelser eller matos också... Mottager gärna tips på material eller hemsidor...!

Inga kommentarer: