lördag 23 oktober 2010

Redan lördag

Oj vad veckan gick fort.

Trots att jag inte haft en enda egen lektion har jag haft fullt upp varje dag. Allt detta om man inte annars hinner eftersom man har korta perioder mellan lektioner då man ska hinna allt. Klart man ser svårigheterna med jobbet när man kan fylla dagarna med administrativt arbete, ordna och packa upp saker (som efter 2 månader ännu stod i kartonger), kolla igenom intranätet för första gången, prata med kollegor, fixa lite i salarna osv. Att man i vardagen känner stress är inte så konstigt. Hur kan man lösa det?

Kanske borde man ha en lektionsfri vecka lite då och då för att ta igen och hinna ifatt. Där kan ju semestertjänst kanske vara ett alternativ. Då när an inte har elever där kunde man ju göra många av de saker som ingen hinner, rätta arbeten, samplanera med kollegor, förkovra sig lite osv.

I morgon åker jag till Turkiet på utbildning. Resfebern börjar göra sig påmind...

Så har det löst sig med lägenhet för vår Comenius-assistent från Spanien. Han kommer efter jul och stannar hela terminen. Det kostar skolan inget, samtidigt som han ska ha 15-16 lektioner i veckan. En klar tillgång. Kosntigt att inte skolorna står i kö för att få en egen assistent. Det är omkring 60 internationella assistenter i hela Sverige. Eskilstuna har 11 och jag tror Sundsvall hade lika många. Alltså 1/3 av hela gänget i två städer. Kan de bero på aktiva internationalla sekreterare i dessa kommuner. Ja, hos oss i alla fall. Det är dessutom tack vare henne som jag kommer iväg till Turkiet. Tack för tipset...

1 kommentar:

Anell62 sa...

tack Janne! Det värmde!!!
kram
Lena