fredag 29 oktober 2010

End of the road

Feels natural to write in English because the whole course in in English, men det kanske är lättare om jag håller mig till svenska. Idag var sista dagen och vi redovisade och diskuterade de olika gruppernas arbeten med fotouppsatsen. Intressant hur vi tänk lite olika men ändå haft gemensamma idéer. Vi har ju vistats en del ihop så många bilder eller motiv var gemensamma. Konstigt nog har flera grupper upplevt lite "svårigheter" att arbeta med italienarna. De vill eller kan inte alltid förstå instruktioner eller innebörden av samarbete. Fast i Italien är samarbete mellan lärare ganska ovanligt som jag förstått det. Man gör sin grej och sedan går man hem. 18 timmer undevisning, sen försvinner man från skolan. Så man är väl inte vana helt enkelt... Lärare och läraryrket verkar ha riktigt låg status i Italien, ja och i Grekland också har jag lärt mig. Staten engagerar sig inte i skolfrågor och läraryrket är ett "skityrke".

Det är nationaldag idag här nere så det har varit fullt med folk på stan med flaggor och plakat. Många med Kemal Atatürk. Tänkte lite ironiskt på om det skulle funka om jag gick med och skrek: "Free Kurdistan!" eller "Glöm inte Armenierna!" men då fick man väl stryk ;-)

Före middagen tog jag en långpromenad på egen hand och bara tittade på staden och på folk. Det är inte klokt hur mycket folk det bor här eller hur stor staden är. Den bara fortsätter mot horisonten liksom. Redan på eftermiddagen fylldes alla restaranger och fik med folk som fikade, käkade och umgicks. Härlig stämning och glada människor. Riktigt inbjudande. Vi käkade avslutningemiddag och umgicks sedan i hotellets lobby ikväll eftersom det var fullt på alla restauranger.

Många avsked ikväll eftersom vissa lämnar hotellet direkt på morgonen och andra har lite mer tid på sig. Många glada människor som man lärt känna. Kanske leder det till nya möjligheter i framtiden. En av de portugisiska tjejerna och rumänerna har jag samtalt om am möjligheten till samarbete.De var inne på ett prpojekt kring rasism och mångkultur. Jag är på... Vore kul att samarbeta med dem om det tror jag. Vi får se. Många kontakter kommer förhopppningsvis att komma till användning längre fram. Kanske i ett nytt projekt...

Inga kommentarer: