lördag 11 september 2010

Till slut blir allting spik

Läste DN på morgonen och den stora behållningen var ett kort inlägg av Margareta Normell i Solna. Hon skriver:
"Folkpartiets skolpolitik får mig att tänka på den franske filosofen Montaignes ord: om hammare är det enda verktyg man har, tenderar det mesta i omgivningen förvandlas till spik."
Ja, Margareta det håller jag med om. Att ha en universallösning som alla ska passa in i gillar jag inte. Varken som vuxen eller för barn. Vi är alla människor, inte maskiner. Flum, eller flexibilitet...Jag vill vara flexibel även i fortsättningen och försöka se olikheterna och anpassa verksamheten efter eleverna, inte straffa fram lydiga kopior enligt den givna mallen.

Inför valet orkar jag knappt följa den skolpolitiska debatten eftersom det är allt för många skolpolitiker och tycka-till-typer som fortfarande generaliserar från sin egen skoltid och inte från verkligheten.
Läs till exempel vad christermagister skriver...

Inga kommentarer: