fredag 5 mars 2010

Ljusare tider

Nu går det mot ljusare tider, inte bara när det gäller vädret (jag var nyss ute med hunden i solsken, minusgrader och en meter snö - helt underbart...), kanse även på jobbet. Det finns förslag och idéer om hösten. Bara att vänta och se, kanske blir det bra. Det är inte så dumt att använda lärarnas kreativiet måste jag säga. Vi har idéer, men om ingen vill lyssna så kommer de ju inte fram. Hur som helst, idéerna kan jag inte gå i förväg med. Förhoppningsvos kommer det ett beslut snart. Men det finns en vettig möjlighet att göra något både bra och attraktivt...

Nya möjligheter på jobbet...
Vi har använt vårt nya arbetsrum en vecka nu. Redan nu känner jag hur bra det blir. Inte bara det att vi känner att arbetsrummet verkligen är ett arbetsrum där man får arbetsro, utan även på så sätt att man kan ha elever i rummet samtidigt som man sitter och gör annat.
Idag hade jag vid tre tillfällen elever som arbetade vid vårt "mötesbord" medan jag skrev underlag för utvecklingssamtal. Det blir en möjlighet att avlasta andra lärare som har stora grupper. Om det är elever som vill arbeta i lugn och ro utan att bli störda så funkar det bra. Jag får möjlighet att arbeta och de får lugn och ro - något som inte alltid finns.
Jag tror att man skulle kunna omvandla fler grupprum till arbetsrum på detta sätt och vinna många saker. Tyvärr är det allt för ofta så att eleverna inte klarar att sitta i grupprum och arbeta om ingen vuxen har ett öga på dem. Skadegörelsen i grupprummen är tyvärr stor och det ser faktiskt rätt illa ut med blyertsklotter, repor i bord, godispapper och skrapmärken i väggarna.
Kan detta vara en möjlighet?

2 kommentarer:

#servant sa...

http://books.google.com/books?id=PqcPCgsr2u0C&dq=seeing+like+a+state&printsec=frontcover&source=bn&hl=en&ei=95mWS-SwK5ToM9X72EY&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CBsQ6AEwAw#v=onepage&q=&f=false
Nu undrar du säkert vad detta är, och det ska jag berätta för dig. Detta är en bok som förklarar varför inget fungerar och berättar lite om vad man kan göra istället. Jag finner den intressant, tror du kommer göra det med!

Amelie sa...

skickar länken igen, så du kan klicka på det