torsdag 17 september 2009

Idiotförklaring

Nu är det min tur att idiotförklara...
Varför?
Jo, därför att i våras hade vi ett underbart tema i två veckor. Eleverna arbetade med hållbar utveckling inför framtiden. De läste på om återvinning, gjorde studiebesök på återvinningscentralen och värmeverket och det pratades miljö hela tiden. Tv var där, tidningar och radio uppmärksammade också arbetet. En sak jag minns är kommentaren i en av lokaltidningarnas webb på mitt inlägg om att vi inte kan återvinna som spydigt meddelade att vi "faktiskt" skulle få en återvinningsstation inom kort. Den förra brann ner för omkring 6-7 år sedan, men nu var det på gång.
Efter vårt tema fick vi som belöning ett pris från kommunen för vårt fina miljöarbete. Diplomet sitter inramat på synlig plats i skolan.

Åter till nutiden...
Idag slängde jag sopor i containern på skolan. Det var papper, plast, tyg, glas och metallburkar blandat med matrester och träbitar som delade på utrymmet.
INGEN ÅTERVINNING FORTFARANDE trots alla löften!
En kommunal arbetsplats med fler än 800 personer som saknar en möjlighet att återvinna. Det är helt sjukt! Eleverna ifrågasätter ju ens trovärdighet i miljöarbete med all rätt. Jag skäms!

Fastighetsägaren, Eskilstuna Kommunfastigheter, borde skämmas ännu mer!

5 kommentarer:

Leo sa...

Men vad i helvete... Redan för två år sedan togs ju detta upp i tidningen! Har ingenting FORTFARANDE hänt? Skämmes K-fast, skämmes!

Janne sa...

Det är sant. Inget händer trots att ni i elevrådet ställde krav och trots att man flera gånger lovat "nu är det på gång!"...

#servant sa...

Här där jag bor källsorterar man annorlunda. Vi återvinner papper tillsammans med hårdpapp och kartong, vi återvinner inte plast, men tomburkar,
Detta sler över hela skolan med över 2000 elever.
Varför inte satsa fullt ut? Därför att vi har inte stöd från Minnesota state att göra så.
Jan, kan du inte sätta upp din egen återvinningsstation, skriva till Kuriren att göra ett reportage och snällt fråga om kommunfastigheter kan vara så vänliga att betala för att du gör deras jobb?

Anonym sa...

En kul idé amelie...Skicka räkningar kan ju också funka. /Janne

Viktor, fd 9F sa...

Det var väldigt tråkigt att höra, vi som drev det så hårt. Jag hoppas att K-Fast tar och skärper till sig snart.