torsdag 23 juli 2009

Torsdagstankar om kreativitet

Jag fick detta skickat till mig nyligen. Det är klart värt att se. Inslaget/talet handlar om kreativitet och barn, eller hur man släcker kreativitet. Tack Amelie...

http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Man undrar ju ibland hur de vetgiriga "Jag-kan-allt-ungarna" blir loja sjundeklassare med dåligt självförtroende, liten vilja att lära och avsaknad av kreativitet. Det är inte alltid så illa, men tendensen är att många tappar vetgirgheten och viljan på vägen fram till högstadiet. En del elever jag tar över från sexan vill bara få saker gjorda för att få en bock i pappret att de är klara. Försöker man utveckla eller samtala om arbetet blir ibland svaret: Vaddå, jag är ju klar, jag har ju gjort...!" men noll förståelse för att man kan och bör utveckla och förbättra arbetet innan det är klart. Nej, bara man har gjort så är det bra. Att producera är = att lära?...
Tråkig inställning och jag undrar varifrån den kommer.
Jag misstänker att det finns vissa svar på mellanstadiet....
/Janne

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, det låter illa, men förhoppningsvis är inte alla "mellanstadie"barn sådana. Det viktiga för mig i mitt arbete tillsammans med elever är att få reda på vad de har lärt sig, vad de vill lära och på vilket sätt de lär sig bäst. Vi lärare behöver inte fundera och tro, fråga eleverna - DE VET BÄST OM SITT EGET LÄRANDE, OM DE BARA FÅR CHANSEN ATT FUNDERA KRING DET.

annemarie sa...

Jag kommer nog att undersöka mellanstadiet, årskurs fyra till sex, för där händer något allvarligt tror jag, läsningens förmåga är omedvetet ett krav och eleverna har precis börjat läsa... och då kommer komplexa arbetsböcker med obegripliga fakta, de är också i en mellanålder som inte vet vilket ben de ska stå på - stora och små på en och samma gång. Jag funderar mycket på mellanåren i skolan, en ganska bortglömd grupp tror jag. Allt gott, Anne-Marie