tisdag 21 juli 2009

Tisdagstankar och böcker

Trots att det bara är tre veckor kvar av sommarlovet :-) känns det ganska bra att vara ledig. Förutom att arbeta med saker på huset är det skönt att man hinner läsa böcker.

Jaha då kommer lite fler boktips:

Svart som natten av Ann Cleeves
En av de bättre böckerna jag läst den här sommaren är den här. Den utspelar sig på Shetlandsöarna och handlar om människorna där och naturligtvis om ett ofattbart mord, ja eller snarare två mord. Den gick fort att läsa och den var riktigt BRA. Läs den!



Ro utan åror av Ulla-Karin Lindquist

En bok som handlar om hur livet blir när man får sjukdomen ALS och därmed även får dödsdomen. Boken är lättläst och ger en del tankar om livet, livskvalitet kanske. Vad är mest värt i livet när man kan tyna bort på ett år som Ulla-Karin gjorde?



Dagens "varning "
Slösa bort värdefull tid genom att läsa Marian Keyes sista bok (sämsta?) Är det någon där. Jag började med den för någon vecka sedan men för ovanlighetens skull lade jag den ifrån mig efter tre kapitel. Den var så tramsig och banal. Jag har läst samtliga hennes böcker med glädje, men nu blev jag ordentligt besviken. Antingen är det en dålig bok eller så har jag helt enkelt tröttnat på hennes berättarstil och det "tema" hon skriver om.



/Janne

1 kommentar:

#servant sa...

http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Titta på detta tal, det är något du skulle upskatta