onsdag 27 maj 2009

Gymnasiet, ja det är ett steg tillbaka!

Jag fick en mycket tråkig kommentar till ett tidigare inlägg.
Måste bara citera Frida som skriver:

"Jag kan ju säga att samhällslektionerna på gymnasiet är precis motsasen från dina lektioner. Det gäller att plugga in en massa ord och fakta, inget mer. Jag själv har tappat lusten totalt för samhäll för att det är så sjukt ointressant och jag blir inte motiverad för att plugga. Jag gjorde nyss ett höjningsprov som gav mig mvg, men känns inte mer värt än ett g. Frågorna var platta såsom "nämn 3 ideolodiger och sju partier". Detta representerade alltså mvg... Vi jobbar ingenting med egna tankar och grejer längre och jag längtar tillbaka sjukt mycket. De gånger lärarna har föreläsning är det sjukt ointressant utan hjälpmedel och håller på i en timme. Nej, det är som att gå i sjuan igen, till och med sexan. Man lär sig inget, pluggar bara in allt för stunden."

Varför är det så? Samma visa gång efter gång. Elever som är missnöjda och som vill ha ut mer av sina lektioner, bättre undervisning och goda resultat. Det är inte någa latmaskar som gnäller. Nä, det är ambitiösa elever som tappar sugen när de börjar gymnasiet! Elever som ställer KRAV på undervisningen och som VILL nå högsta målen, det är ju rena drömmen. Varför låter ni det gå till spillo? Om jag vore rektor på gymnasiet (eller på högstadiet) skulle jag ha HÖGA kvalitetskrav. Skolan ska vara bra, den ska inte duga... Om man inte strävar efter att eleverna ska utvecklas och bli sporrade, utmanade eller engagerade, är det inte dags att byta yrke då?!

3 kommentarer:

Alva sa...

Du har ju så rätt! Jag förstår inte hur gymnasielärarna missar det som jag personligen tycker är det viktigaste med skolan. Jag har för tillfället en mentor som inte ens vet vad strävansmål är! Det är inte det minsta kul att gå till skolan längre och jag är nästan avundsjuk på högstadieelever som säger att dom har mycket plugg. Jag vill också lära mig något! Jag längtar tillbaka till Stålfors!

Frida sa...

Jag håller med alva!

jag kan dock inte säga att jag har lite plugg, men jag lär mig väldigt lite utav det... längtar tillbaka till stålfors då man verkligen lärde sig någonting, man gjorde alla arbeten till sina egna och utvecklades rejält!

Janne sa...

Dags för ett elevuppror?