torsdag 4 december 2008

En dag på jobbet!

Ibland skriver jag ner mina tankar i en tankebok, ibland blir det dikter på datorn.
Den här dikten skrev jag under våren 2008 (tror jag). Det är skönt att skriva av sig och ibland så får man syn på saker när man reflekterar. Saker som man inte upptäckt innan...

En dag på jobbet

Rörigt, lite oreda som vanligt i klassrummet
Elever som vandrar omkring
släntrar in nonchalant till lektion,
-hoppsan är jag sen?
lojt och ointresserat glider flera av dem in till lektion
Känner de nåt?
Vet de vad vi håller på med,vart vi är på väg
eller ens varför vi är här?

Jag försöker, gör mitt jobb,
försöker lära ut och skapa ordning,
mer förståelse, lite logiskt tänkande

Lyssnar någon på det jag säger?
Fungerar lärandet över huvud taget?
Hänger de med?
Varför är ni här – vet ni det?
Jag frågar mig flera gånger varje vecka: vem lyssnar på sin lärare?

Sitt still, börja skriva
Sluta leka, hämta din bok!
Vad sysslar du med?
Sluta bråka, sitt ned nu!

Sitt still, börja skriva
Sluta leka, hämta din bok!
Vad sysslar du med?
Sluta bråka, sitt ned nu!

Man låter som ett eko ibland (alltid?)
Säger samma sak om och om igen
Till samma elever (?)
Ideliga förmaningar om (för mig) självklara saker
Utan resultat?

Tomma ord utan gensvar
Om och om igen
Händer det nåt i dem?
Leder det någonstans?

Är det samma tjat, utan resultat?
HALLÅ LYSSNAR NÅGON?
Spelar det roll vad jag säger eller gör???

---
Den här dikten läste jag för mina nior som skulle gå på sommarlov i våras.
Efter dikten så kom de med sin avslutningspresent: en get som donerats i vårt namn till en skola i Uganda. Efter att vi arbetat med fadderbarn, rättvisa, fattigdom osv hade det fastnat i dem.
De bryr sig om... Det värmde mer än alla blommor och nallar som jag fått under åren. En gåva som gav någon annan något som de behöver..../Janne

3 kommentarer:

Anonym sa...

vilken klockren dikt!
minns att du skrev en till oss när vi gick ut nian.. minns att mitt namn var med i den =)
du kanske har den kvar? vore kul om du publicerade den i din blogg =)
hoppas att allt är bra med dig!

Janne sa...

Hej Linda, allt är bra. Visst har jag kvar er dikt. Den var ju verkligen skriven till er i klassen. Jag har inte lyckats med att få in elever i en dikt på det sättet igen, svårt att inte upprepa sig... Ska väl lägga ut den och lite andra längre fram. Håll koll så får du se...

Anonym sa...

En fantastisk dikt Janne. Och jag fick en tår i ögat när du berättade om geten.