lördag 29 november 2008

Jag är stolt flumpdagog!

Jag är stolt flumpdagog!
Jo, om den verksamhet som jag och mina kollegor bedriver i skolan är "flumskola" så är jag både stolt och glad över att kalla mig FLUMPEDAGOG!

För att förklara kan jag citera vad jag läste i bloggen christermagister:

"De senaste åren har ju Björklund cementerat orden “flumskola” och “flumpedagogik” i våra medvetanden och otaliga gånger har jag beskylts för att vara flummig bara för att jag inte tycker att dagens skolpolitik i det stora hela leder i rätt riktning, eller rättare sagt att Björklund och co tar fel vägar för att nå målen som vi alla vill nå. Jag skrev för ganska länge sedan: “Vi vill alla att invandrarflickorna ska kunna delta i den obligatoriska undervisningen, att skolkande elever återvänder till skolan och att resultaten i skolan förbättras; det är Björklunds lösningar som är problemet! De andas en riktigt unken människosyn och är dessutom inte förankrade i en realistisk verklighet!"

För övrigt kan jag rekomendera en visit på den bloggen!

Även på nära håll finns det kloka och kritiska inlägg.
Sara Karlsson skriver i Folkets ledare bland annat om resonemanget om modersmålsundervisning där Björklund viftar bort forskarrapporten som säger att med modersmålsundervisning når eleverna bättre resultat även i andra ämnen.
Hon sätter även fingret på en öm punkt i dagens skolpolitik:

Att skolminister Jan Björklund inte tror på den svenska skolan har han kämpat för att visa sedan valrörelsen 2006. Ihärdigt har han arbetat för att etablera en nidbild av skolan hos det svenska folket. Bilden av en skola som inte förtjänar att tros på, som är i behov av en "räddare", som Björklund, som ska komma in och peka med hela handen.Han har lyckats bra med det. Det märks i samtalen om skolan som finns runt omkring oss. Såhär ett tag efter att det visat sig att Björklunds beskrivning av skolan var förljugen med "feltolkningar" av statistiken sitter bilden fortfarande kvar. Efter några dagars cirkus så återgick allt till det vanliga och Björklund kunde ostört fortsätta med sina planer att göra "flumskolan" till "pluggskolan".Det är inte helt oproblematiskt att den ansvarige ministern för skolan inte har tilltro till skolan. Han tror inte på eleverna, åtminstone inte dem som inte passar in i hans föreställningsvärld om en återgång till 50-talsskolan.Han tror inte heller på lärarna. Han tror inte på deras kompetens att bedriva undervisning under andra former än de traditionella lektionerna där läraren ska stå framme vid katedern och mässa och ensidigt förmedla sin kunskap till eleverna. För det är väl det som är icke-flummet, eller? Han tror inte heller på lärarnas fackförbund, som alla tre har varit mycket kritiska till Björklunds förslag om betyg och betygsliknande omdömen i lägre åldrar.
(Tidningen Folket lördag den 29 november)
...jag kan inte annat än hålla med...

Stå för flumpedagogiken,
våga vara något annat än faktarapande diciplininst!
;-) /J

1 kommentar:

Anonym sa...

Härlig läsning! För varje lärare som som vågar kalla sig flumpedagog ökar insikten hos gemene man om att det kanske inte är så dåligt som det låter när Björklund säger det...