måndag 10 november 2008

På liv och död

Hejsan.
Skönt att vara tillbaka på jobbet efter helgen. Har haft besök idag av gamla elever som gick ut för 4 år sedan, fast det känns verkligen inte så länge. Personligen skulle jag aldrig ha hälsat på mina lärare, men å andra sidan så hade jag ingen relation till dem heller. Skolan ser lite annorlunda ut idag.

Ett bra sätt att utvärdera sin undervisning är ju att kolla med gamla elever hur väl deras kunskaper och förmågor står sig i konkurrensen på gymnasiet. Var de väl förberedda och framför allt: hänger de med? Jag gör det rätt ofta för att ha koll på att man inte är helt ute och cyklar...

Har planerat klart På liv och död nu. Verkar bli kul. Hemuppgifterna (intervjuer om meningen med livet och tankar om döden är klara) så även målen för både svenska och engelska. Eleverna skriver loggbok istället för att lämna in PM eller uppsats, prov är inte aktuellt i detta läge :-). Den 11 december blir det föreställning för föräldrarna på kvällen. Det ser jag fram emot. Brukar bli kul. På måndag besöker vi S:t Eskils kyrkogård och kapellet tillsammans med "vår präst". Eleverna får se kistan, andaktsrummet mm och får veta hur begravning, kremering och jordfästning går till. Vi tittar in bakom kulisserna och så besöker vi minneslunden. Det brukar vara omtyckt.
Ha det! /JANNE

Inga kommentarer: