lördag 8 november 2008

Fånga dagen

Hej!
När man är lärare kan man välja den förbestämda planeringens väg, eller så kan man välja att utgå ifrån elevernas frågor och nyfikenhet. Kräver lite mer arbete eftersom det är svårt att förbereda sig långt innan, man får istället göra jobbet det när det blir aktuellt.
Det kan verka enkelt att följa planeringen terminsvis, inte för mig eftersom jag inte har en plan för vad jag "ska" göra i sjuan, åttan eller nian. Det beror på vad som sker. Brukar inte följa samma röda tråd med varje klass, det varierar liksom.
Det enda som är säkert är att vi arbetar med barns och vuxnas rättigheter, rättvisa, fattigdom, hållbar utveckling mm flera gånger under de tre åren på högstadiet. Valfriheten är ju oändlig. Om man följer läroplanen hittar jag inga måsten vad gäller ämnen. Man "måste" inte arbeta med andra världskriget och om man ska arbeta med förintelsen och Warszawas ghetto, kan man ju även arbeta med murbygget i Palestina eller Israels politiska agenda (övergrepp) mot det palestinska folket osv. Innehållet måste hänga ihop med omvärlden och det dagsaktuella tycker jag. Hur som helst. Om elevernas vilja och nyfikenhet får styra kan det bli himla kul.
Smid när järnet är varm, eller som sagt fånga dagen...
Kolla in länken:
http://www.folket.se/link.php?id=222762&from=article&t=1525048305
Ha det! JANNE

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tja. Hittade hit via Frida Gustavssons bilddagbok, jag. Ska nog börja följa denna blogg :>

//Andreas Grip

P.S. Du är lätt en av de 100 bästa lärarna jag haft!

Janne sa...

Tack Andreas, en av de 100 känns lovande...:-)
Frida och Linda tittade in på skolan idag för att se till oss lite. /Janne