torsdag 23 januari 2014

Utmaning

Åttorna var mer eller mindre klara med sina, ganska enkla, uppgifter om världskrigen. De ville ha mer…några sjuor fick följa med och anta utmaningen.

Jag fick helt enkelt damma av den käre gamle rasisten PG…talet som jag skrev med utgångspunkt i de vanligaste myterna och argumenten från förnekarna och historierevisionisterna. Jag fick återigen axla rollen som rasisten och nazisten, tillika nyblivne medlemmen i Svenska motståndsrörelsen och hålla talet mot rasförrädarna och det mångkulturella samhället.

Det var lite i sista minuten så jag hann inte fixa min klädsel mer än att ta på mig en kortärmad skjorta och en svart toppluva för att bli lite "annars" än vanligt… Började med att kalla en av killarna (från Irak) för svartskalle "Flytta på dig, svartskalle!"…Sen började talet. Usch! Vilken otrevlig människa...

Ett utdrag:

"Hej medborgare!

Jag är trött på propagandan från landsförrädarna i regeringen som sviker det svenska folket gång på gång. Den obefogade kritiken av oss patrioter har gått väldigt långt och jag börjat tröttna på allt skitsnack i media och politik.[…]"

"Jag hävdar att koncentrationslägren inte var avrättningsfabriker, utan att det istället var frågan om rena uppfostringsanstalter och fångläger – fängelser alltså. Nazisterna låste helt enkelt in statens fiender i läger för att de inte skulle ställa till oreda eller skada landet i kriget.[…]"

"Att avliva undermåliga individer är inte mord, det är snarare att förminska lidandet för en stackare som inte klarar av att leva ett värdigt liv. Att Hitler och nazisterna i och med det så kallade eutanasiprogrammet avlivade psykiskt handikappade människor och andra med ärftliga störningar, missbildningar och liknande, är inte något att bli upprörd över utan det handlar om att se till samhällets bästa.[…]"

"Öppna ögonen och sluta sprida lögner!"

Eleverna satt tysta och blev argare och argare… det såg jag. Efter det fem sidor långa talet fick jag rolla av och byta till vanlig klädsel. Fy fan, obehagliga saker och så mycket skit den där PG snackar… Med detta hat mot judar, mot homosexuella och med en "skicka hem packet"-attityd blir reaktionerna från elever, med blandat ursprung och med en ganska klok inställning i HBT-frågor, ganska härlig. De blir arga och deras argument bara frodas. 

"Han har ju inte ett rätt den där!" hördes i deras arbeten efteråt med att bemöta och kritisera PG. Arbetet med att finna argument för att såga PG kom igång med en gång.  Kära gamla vidriga PG som lockar fram lusten att argumentera och samtidigt värna humanistiska ideal hos eleverna. Det hemska är att det finns ganska många PG där ute i Sverige och världen. Den ena vanligare och anonymare än den andra… Det skrämmer mig!

Inga kommentarer: