onsdag 13 mars 2013

Rättvisa är relativt

Intressant hur mycket det varierar i begreppet att arbeta heltid. Vissa har tio, kanske tolv timmar, tre grupper, andra fem, kanske sex grupper och arton eller tjugo timmar. Rättvist och lön efter prestation? Nej konstigt nog inte.
Fast i mitt arbetslag ligger alla inom snittet 18-19 timmar lektionstid/vecka.
Delat ansvar och delad arbetsbörda.
Det tycker i alla fall jag är viktigt. Om jag har färre egna grupper så kan ju jag hoppa in som vikarie oftare än den som har fler egna grupper och mer planering eller administration. Lätta arbetsbördan för varandra, dela på ansvar och stötta varnadra. Det är viktigt. Det är inte var och en för sig själv, nej alla tillsammans. Därför är orimlig och oförklarad löneskillnad kollegor emellan ett gissel, en orsak till irritation och missnöje. Det stör mig mycket, eftersom jag hatar orättvisor.

Inga kommentarer: