onsdag 14 december 2011

Fusk

Trist när man upptäcker fusk, speciellt från elever som rimligen skulle klara av att göra sitt arbete på egen hand utan att stjäla andras texter. Jag läser just nu loggböcker i religion och i slutet av femtiotalet loggar så dök det upp avskrifter från olika sidor på nätet. Ja, man blir lätt misstänksam när meningar med ord som "sålunda efterfrågas" eller "vilket prioriteras" dyker upp i en i övrigt ganska vardaglig svenska. Men jag blir så besviken ändå. Så onödigt. Att söka och klippa ihop sitt fusk tar lika lång tid som att skriva själv...

Hela uppgiften har varit ämnad att träna reflektion och resonemang snarare än faktasökande och repetition. Det har varit svårt eftersom det är första gången de "utsätts" för den typen av uppgifter. Det ger mig ytterligare kvitto på att det är bra att arbeta mycket med resonemang och reflektion i olika situationer och uppgifter eftersom det underlättar förståelsen.

De nior jag hade senast var riktigt duktiga och där fick man nästan stoppa dem så att det inte svällde ut till 25 sidor för en del. Men de var ju trimmade i det från sjuan. För de flesta ramlade slanten ner i slutat av åttan eller början av nian, så det tog ett tag av enträget nötande;-)

Dock en lärdom: Vi måste hjälpa dem att citera och använda citat som teknik för att få fram eget budskap. Det klarar de inte, men om de fick lära sig det skulle de ha stor nytta av det. Jag gillar ju själv att citera när jag skriver mina PM i religionssociologin - som jag snart är klar med (två PM kvar...). Det får en annan udd tycker jag och med hjälp av citaten kommer min egen tanke igång. Det triggar och lockar liksom till eftertanke och reflektion.

Inga kommentarer: