fredag 10 juni 2011

fredag - avslutningsdag

Åkte ner på "gamla" skolan igår och var med på niornas avslutningsmiddag. Trevligt. Lite speciellt med avslutning varje gång, speciellt om man haft nior. Det blev många kramar och en del tårar och faktiskt, trots att jag varit borta sedna i januari, så fick jag blommor och en dikt uppläst av mina elever. Kändes bra.

Det blev som jag hade hoppats, många bra resultat. Det är speciellt kul när elever som man kämpat med för att de ska nå G, kommer fram och berättar att de fixat det till slut. Det värmer. Man blir stolt. De växer verkligen till sig på en vårtermin, vilket man inte märker om man ser dem varje dag.

Vi får se vad som händer i höst. Träffade rektor och diskuterade lön och tjänst. Skönt att gjöra det innan sommaren så man slipper gå och fundera över det på ett tag. Lönesamtal och snack om jobbet i augusti, sen får vi se hur jag vill göra efter pappaledigheten. En marknadsmässig lön i jämförelse med kollegor är ett måste. Man ska värdera kompetens tycker jag. Sen vill man ju veta vilka arbetsförhållanden och hur tjänsten ser ut. Sånt är viktigt.

Hur ska man då bedöma kompetens? Det är rektors uppgift, men med många lärare att "bedöma" och mycket annat att göra så blir det svårt för dem. Alltså måste man vara ännu tydligare med att förklara vad och hur man gör. Lite reklam för sin gärning liksom, men jag tror att de är enda sättet. Om man inte marknadsför sig så hamnar man på efterkälken.

Diskussionen om lärarlöner som varit i media verkar inte få genomslag i verkligheten, det är nog bara drömmar och förhoppningar. I Eskilstuna, som är 287:a i Sverige när det gäller skolans resurser är det egentligen lite titanic över hela organisationen. Mindre pengar hela tiden och färre lärare dessutom. "Men det beror ju på skolpengen som är satt efter antal elever, det är inga besparingar!"säger den som är PK. Tänk om man kunde höja kvaliteten istället för tvärtom när elevantalet minskar. Vi har alltid fått höra att "nu blir det ett par tuffa terminer, men sen blir det bättre!", fast om man inte ger mer pengar per elev så blir det aldrig bättre...man är fast i en nedåtgående spiral. Politkerna borde fundera mer på vad barnen är värda!

Frågan om hur vi ska värdera och locka lärare handlar inte främst om lärarlöner, snarare om förutsättningar och tid för varje enskild elev/arbetsuppgift. Det är där skon klämmer mest. Om tiden räckte till, eleverna kände sig uppmärksammade och ALLA fick den hjälp de behöver så vore arbetsbördan lättare att bära. Om man lyckas på jobbet går man hem med glädje, inte med oro inför morgondagen. Kanske är det en väg att gå om man inför 40-timmarsvecka? Jag vet inte...men det har inte varit så dumt att jobba 7.30-16.00 varje dag och aldrig ta något med sig hem.

Med tanke på den arbetssituation jag har just nu som handledare så tvekar jag lite eftersom jag vet att jag får så mycket mer att göra men samma lön. Är det verkligen värt det? Vilka är alternativen? Ja, tur man har ledigt ett tag...

Njut av sommarlovet, jag jobbar till 1/7...:-)

Inga kommentarer: