söndag 1 maj 2011

nära döden-upplevelse

Ibland ruskas man om i sin vardag, i sin tillvaro. En händelse, en känsla eller en upplevelse får stora effekter eller konsekvenser för det man tänker på, hur man tänker och reagerar.

I onsdags hade jag en nära döden-upplevelse på riktigt, även om det inte var min egen död som var upplevelsen. Jag kom som en av de första till en olycksplats där två bilar frontalkrockat. En bil tappade kontrollen på en liten krokig sjuttioväg och fick sladd varvid den hamnade på fel sida och kom ivägen för en mötande bil. En av dem i den mötande bilens baksäte saknade puls redan när jag stannade bara några minuter efter smällen. Det var som i en film eller som om det var övning eftersom hela bilden kändes overklig, men snart fann jag min roll och hämtade första hjälpen-väskan i bilen och började plåstra om den gamle mannen som kört den ena bilen medan andra som stannat drog ut kvinnan och gjorde HLR. Mannen hade handledsbrott, sårskador och var i chock, medan passageraren tyvärr avled. Den nervositet och stress som fanns när jag hörde att kvinnan inte hade puls och min rädsla för att se döden, den försvann så fort jag hittade fokus på en uppgift. Att ta hand om den gamle mannen blev min uppgift och när ambulansen kom satt jag med honom i mitt knä, i diket framför en kvaddad liten röd småbil. Han klarade sig i alla fall, men min chock kom efteråt. Många tankar på natten och flera dagar efter.

Tur i oturen att jag hade första hjälpen-väska i bilen, en filt och att det inte var så långt till stan så att hjälpen kunde komma fort (vilket den gjorde). Jag har haft väskan i bilen sedan början av 90-talet och aldrig behövt använda den - tack och lov...

En sak som jag insåg ganska fort är att en liten bil är inget för mig. Den lilla röda bilen var skrot, totalt kvaddad. Undrar hade gått om de åkt i en SAAB 9-5 eller en Volvo V70 i stället?

Det kan gå fort, väldigt fort. Kör försiktigt!

2 kommentarer:

Christer sa...

Ja, sådana upplevelser kan ruska om ordentligt! Ta det lugnt och vänd dig till dina nära och kära lite extra mycket den närmsta tiden.

Anonym sa...

ja, sömnen var lite sämre dagarna efter. Lite annan syn på bilkörning helt plötsligt.../Janne