söndag 15 augusti 2010

Alfapeta i skolan

Jag brukar spela olika spel med eleverna för att träna olika förmågor och hos öpedagogen.se fick jag lite roliga tips om hur man kan utveckla Alfapet i skolan.

Läs och inspireras.


Mina sjuor har ofta spelat Ordmani ett spel man kan spela utan spelplan, spelkort eller tärningar. Man behöver bara papper, penna och en whiteboard. Det finns fyra grenar som alla handlar om ord. Man får bara poäng om man är ensam om ordet.

1. Associera; eleverna får ett ord t ex GRÖN och så ska de skriva ner så många ord som möjligt som de associerar till just grön. Varje ord ska motiveras, jag dömer...
2. Sätta samman; jag ger dem ett ord som de ska skapa sammansatta ord av. T ex Fjäder-, Cykel-
3. Bilda ord; Jag ger eleverna tre bokstäver, t ex BLA som de sedan ska skapa ord av. Inga bokstäver mellan, men hur många som helst före eller efter. Kan bli kapaBLA, BLAndare osv.
4. Räkna upp; eleverna skriver ner t ex så många Amerikanska stater som de kan.

... Brukar vara kul och eleverna tränar samarbete, fantasi och språk.

2 kommentarer:

Leo Carlsson sa...

Hej Janne! Du tyckte att jag skulle kommentera lite mer på din blogg, så tänkte att jag lika gärna kunde göra det direkt när jag skulle tipsa om en annan blogg jag tror du skulle gilla! :)

http://kuniri.se/ är utan tvekan den vassaste blogg jag någonsin läst.

Janne sa...

Har kollat upp den och kommer att fortsätta läsa lite där. Tack för tipset!