måndag 21 juni 2010

Sommarlov

Jaha, då var man äntligen sommaledig. Fast det finns en del kvar att göra inför skolstarten i höst. Det är inte bara att starta en ny skola... Vi är inte riktigt klara med hur lokalerna ska användas även om strukturen finns (den skapade vi förra veckan). Nästa steg är att möblera och hitta "rum för lärande" som vi eftersträvar. Först ska det fixas, målas och installeras lite grejer innan vi kan börja.

Tänkte nog jobba några strödagar under sommaren ändå så man hinner färdigt inför skolarten. Om jag inte har min arbetsplats i ordning blir jag nog lite vilsen. Dessutom kommer jag att missa första veckorna eftersom jag ska vara pappaledig 10 dagar i början av terminen. Vissa saker är prioriterade... :-)

Våra nya lokaler har ett underbart läge och nästan varje rum har utsikt mot vatten. Högt i tak och stora fönster. Charmiga lokaler helt enkelt. Fast med tanke på att det är ett k-märkt gammalt hus med enkelfönster så kan det bli lite svalt i vinter...

Att tänka om från schema bestående av fyrkanter á 60 minuter och varje klass 30 elever och en lärare till tema eller ämne och grupper efter behov och förmåga, eller grupper efter arbetsuppgifter, är inte alltid det lättaste. I hjärnan kämpar man lite för att behålla det som man är van med, men det får man besegra. Liksom våga kasta sig ut i det okända och tänka om.

Nu kommer skoldagen att se annorlunda ut. Olika rum för olika verksamhet. Vissa elever i "vanliga" klassrum med "ovanliga" interaktiva skrivtavlor och andra i mindre rum på egen arbetsplats med tillgång till dator. Från enskilt arbete och egen planering till ämnesplanering gemensamt och mer eller mindre ständigt en fundering på hur vi ska kombinera ämneskompetes för att nå strävansmål osv.

Visst allt kan inte vara ämnesövergripande och man kan inte alltid skapa nytänkande temaarbeten, ibland behöver man göra enkla saker i varje ämne också. Att skapa allt för mycket på en gång blir nog att bita i för stor bit.

Som jag skrivit tidigare: Att inte samarbeta om möjlighet finns är idiotiskt... Nu ska vi göra det på riktigt. Hoppas att eleverna förstår vilken möjlighet de har i den här nya enheten. Arbetssättet ställer höga krav på oss lärare, men även på eleverna. Ingen lätt uppgift, men klart en utmaning.

GLAD SOMMAR!

Inga kommentarer: