fredag 11 juni 2010

Riktiga män klär i rosa...


Dags för avslutning och betygsutdelning.
Många goda resultat i "min" klass. Flera elever som gått från idel streck till majoriteten G. Det är riktigt kul att se deras positiva utveckling. Innan betygsutdelning fick vi mentorer varsin personlig gåva. Min kollega fick ett snyggt silversmycke med texten 8F forever... De kommer inte att ha henne kvar till hösten eftersom vi omorganiserar oss.
Jag fick årets snyggaste t-shirt... Det senaste arbetsområdet med sex och samlevnad och allt snack om könsstereotyper, genus och fördomar har gett resultat. :-)
En klarrosa t-shirt med ett klart otvivelaktigt budskap... jag har lovat att ha den på skolfotot i höst. Jag hade den på mig då jag gick på stan i eftermiddags, den väckte en del muntra miner faktiskt.

Tack 8F - ni rockar!

Sommarlov - äntligen, men vi jobbar en vecka till för att få klart inför skolstarten på nya enheten.

Fråga: Är det rätt att hålla lite på MVG så att eleverna inte tror att de är "klara"? Jag tycker att om jag ska ha dem i nian och vet vad de går för så finns det ett värde i att de har något att kämpa för. Sällan är man redan i åttan självklart på MVG-nivå, eller?

Hur dum som helst, eller?
En lärare på skolan har hävdat att man inte kan få MVG i nian om man bara hade G i åttan. Det tror jag är det mest idiotiska jag hört någonsin. Att man dessutom använt det som ett argumnet till elever som undrat varför de inte fått MVG när de presterat på den nivån i nian säger mig att man har missförstått något viktigt.


Elevernas kunskaper och förmågor vid betygssättningen ska bedömas!

Alltså kan man sätta MVG på en elev som haft G i allt utom de slutliga arbeten man genomfört. Har man visat den förmågan tydligt och utan tvivel så har man väl förtjänat ett MVG även om man hade G i åttan och VG i höstas?

8 kommentarer:

Christer sa...

Din första fråga är besvärligare än den andra, men egentligen besvarar du dem båda med uttalandet "Elevernas kunskaper och förmågor vid betygssättningen ska bedömas!"

Snygg tröja! :-)

Janne sa...

tack, tröjan kanske startar en trend...

Ang betyg: ofta förklarar jag betygen och försöker mildra en del eleverns prestationsångest genom att likna skolan vi idrott.
OS äger rum i juni år nio, allt fram tills dess är träningsläger och övning. Det är inte förrän i juni den sista terminen som man ska vara färdig, förberedd och så bra man kan eftersom då sätts det riktiga betyget...
Det är mina skäl till att vänta med betyget lite så att man verkligen bedömer slutprodukten. Fast visst; har man visat alla MVG-kvaliteter redan i åttan så kanske man ska ha det och så blir det i de fallen också.Tror det har hänt att jag haft klockrena MVG redan i åttan vid tre kanske fyra tillfällen. Det brukar vara i nian det "händer", när slanten trillar ner och när man ser de riktigt goda resultaten...

magisterlollo sa...

Ollalaala, het tröja!!!

Dina frågor. För mig känns det självklart att man kan sätta mvg på en elev som haft G innan. Eleven kanske har presterat G de tre första terminerna men sista terminen händer något, dels kanske eleven anstränger sig mer, och vissa elever har ju mvg-förmågor fastän de inte uppvisar dem, ofta på grund av att de inte ansträngt sig tillräckligt. Jag menar, det krävs ju lite talang för att nå mvg, man kan inte bara plugga till det. Men G-eleven kanske var lat de tre första terminerna, sen börjar denne plugga och ge järnet och når då inte bara ett VG utan kan även med all inhämtad kunskap se likheter, skillnader och dra egna slutsatser. Sen är väl kruxet att ett slutbetyg ska väga in alla år, inte bara sista terminen. Å andra sidan kan man ju se det som så att elever utvecklas, och om man som lärare sett denna utveckling kanske man kan bortse från att eleven hade G innan. men visst, det beror nog från situation till situation och hur väl eleven visat att det är MVG som denne ska ha.

magister lollo sa...

O sen första frågan också, ja. Jag håller inte på betyg. Har man uppvisat en viss nivå en termin då ska man få det betygen. Sen kanske man uppvisar en anna nivå terminen därefter, och då får man ett annat betyg. Det är ju terminsbetyg vi sätter. Jag hade en lärare på högstadiet som inte satte mvg i åttan, det retade mig. Jag presterade mvg redan under de terminerna, det blir fel. Tänk om jag "bara" presterat VG under åttan då, då hade jag aldrig fått se det där MVG:t i betyg. Det hade varit missvisande eftersom man då iaf hade visat den nivån i åttan. Sen skiljer det ju lite i nivå mellan åttan och nian så den som får mvg i åttan behöver ju nödvändigtvis inte få det i nian. Vad tycker du om detta?

magisterlollo sa...

Felskrivning, det ska stå:

"Tänk om jag "bara" presterat VG under nian då, då hade jag aldrig fått se det där MVG:t i betyg"

Och enligt ovan nämnda tror jag att det finns många elever som aldrig fått se sitt MVG för att lärare hållt på betygen. Jag hade en elev nu som hade MVG i åttan men som fick ett lägre betyg nu i nian. Bra då att lärarn i åttan lät denne elev få se sitt MVG.

Nu har jag skrivit mycket :)

Janne sa...

Kan man sluta ha MVG-förmågor från en termin till en annan?
Om eleven visat förmågor som motsvarar MVG unde råttan, kan det verkligen vara så att hon inte längre har den förmågan?
Har eleven visat det så kanske den ska ha det även om arbetena i nian inte är MVG, eleven har ju redan visat att hon har nått de målen...
Exempelvis; har eleven visat förmåga till att använda tidigare förvärvade kunskaper i tolkningen av nya arbetsområden eller klarat av att kritiskt granska, argumentera och analysera så har hon ju visat det. man kan ju inte ha lite MVG som man sedan sänker, eller?
kul att du skriver mycket :-)

magisterlollo sa...

Sant! Det är en intressant aspekt. Kan man sluta ha MVG förmågor? Njaa, kanske inte sluta så. Men man kan sluta visa det, tex eleven kanske börjar må dåligt, slutar plugga osv och uppnår inte den kunskapsnivå som krävs för att kunna analysera. Men sen läser man ju olika arbetsområden, och man bör ju kunna resonera kring alla, inte bara det man gör i åttan, eftersom alla moment ska ingå i SO-betyget. Så känns som man borde visa upp det på flera håll. Men sen beror det väl på, har man haft eleven hela åttan och eleven var solklart mvg då, och sen märker man som lärare att nåt händer i nian, då får man väl ta ställning till det. men en elev som jag satt G på nu i slutbetyg och som även hade G i höstas, så jag hade MVG i åttan. Men då är frågan om den lärarn var behörig, tror inte det...

Anonym sa...

Get a life, boys!