torsdag 25 mars 2010

Skola, vad ska vi göra?

Ämnesintegration är något som jag brinner för...

Att arbeta med SO eller svenska var för sig verkar i mina ögon vara en form av slöseri med tid. Eleverna spenderar alldeles för mycket tid med att göra samma sak, fast i olika ämnen. Är inte alla lärare även svensk-lärare? Det är ju språket som är verktyget. Det har jag skrivit om tidigare, men det känns ständigt aktuellt.

Vår slöjdlärare berättade om hur han mötte en elevs kritik om att han var tvungen att räkna för att kunna snickra; "Ja visst, men vi pratar svenska fast det är slöjd också...!" Vi borde samköra mer och mer, helhet före detaljer.

Jag som SO-lärare kan ju utnyttja mina arbetsområden för att stärka förmågor som kanske inte egentligen ligger på mitt ansvar om man strikt tittar i målen, men att t ex arbeta med skrivandets processer eller hur man använder datorns olika program i sin vardag blir liksom naturligt. Det skulle faktiskt vara kul att luckra upp ämnesgränserna ännu mer och se till vilka kvalitéer de olika lärarna har när man panerar.

För att ge alla chansen att lyckas tror jag på att man ”intressegrupperar” eller ”metodgrupperar”, vilket för mig är att man låter eleverna nå olika mål med olika metoder. Att t ex erbjuda eleverna olika alternativ för att visa sin förmåga och nå målen verkar mer och mer självklart. Exempelvis kan man erbjuda ett antal examinationsformer, val av ämnen/innehåll eller prova att arbeta med samma ämne med olika metoder samtidigt. Eleverna kan få välja efter intresse eller förmåga.

Jag tror att man kan utnyttja olika lärares starka sidor inom olika områden. Var och en gör det som den är bäst på helt enkelt. Detta skulle vara kul att få prova i lite större skala. Kanske finns chansen nu i och med skapandet av ett nytt arbetslag på skolan - om jag kommer med dvs...

För övrigt vill jag att alla tittar på Uppdrag granskning från i onsdags om våldtäkten i Bjästaskolan... Man häpnar! http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232

Men det händer otroliga saker varje dag i skola som inte leder till vettiga konxekvenser för de inblandade... Slagsmål som lite utreds, mobbning som inte tas på allvar, kränkningar som får fortgå osv. Kanske borde uppdrag granskning sticka fram en mikrofon under hakan på fler skolledare (och lärare). Vi måste bli bättre!

1 kommentar:

Killfröken sa...

Framförallt glömmer vi bort att ämnesindelningen i den Svenska skolan inte är en av Gud given ordning. Det kan låta självklart men fasen vad många lärare som inte har fattat det.

De senaste veckorna har jag vid flera tillfällen hamnat i samtal med elever kring den högst filosofiska frågan "Om du fick hitta på ett nytt ämne till skolan, vad skulle det vara då?" Det spelar ingen roll om det är sexåringar eller fjortonåringar. Först blir de helt paffa och sedan kommer de mest intelligenta svaren man kan tänka sig...

Ämnesintegrering FTW!