fredag 19 februari 2010

logik som politik?

I veckan var det inlägg i lokaltidningen om att vi MÅSTE höja meritvärdena i grundskolan, samtidigt så är klasserna fortfarande för stora och inför nästa termin minskas budgeten för inköp av material. Ett exempel: 20:-/elev i teknik. Det ger ett limstift och en förpackning glasspinnar att bygga av, men inget mer... Törs inte tänka på vad som händer med SO-kontot...
Leder det till höjda meritvärden?

Skolpolitiker som uttalar sig om individualisering och digitalisering... Ja tjena, individualisering i allt större klasser är "mission impossible" och digitaliseringen i form av programmet Dexter är en tidstjuv av rang. Våra specialpedagoger slutar, inga ersättare kommer...
Finns det tid till att hjälpa eleverna eller?

Inför sammanslagningen mellan Stålforsskolan och Fröslundaskolan lovar man i utskicken att besparingen ska leda till att man anställer fler lärare.
Vilka är dessa lärare som man ska anställa?
Snacka går ju, även om man "målar" lite väl med sanningen.
Så länge man håller väljarna, förlåt föräldrarna, lugna så är alla medel tillåtna under ett valår...

Idag har vi ställt iordning vårt nya SO-rum. Jag var kvar efter jobbet igår och målade om så idag kunde vi ställa in skåp och skrivbord, ställa in böcker och annat material mm. Tur man är lärare eftersom i det yrket är man tvungen till att vara autodidakt i det mesta... Man klarar av att göra målarens arbete, vaktmästarens (flytta skåp och möbler), snickarens/vaktmästarens (laga trasig skåpsockel), lokalvårdarnas (sopa, torka och svabba) samtidigt som man går mellan lektioner och hjälper elever. Hann med att dricka kaffe och äta en tårtbit också (specialläraren som slutar bjöd som tack för allt), kanske var kaffedrickandet rektorns dagliga arbetsuppgifter ;-)...*skämt*

Specialläraren som slutar lämnar ett stort hål efter sig... STOOORT!

KRAM JANNE

Inga kommentarer: