måndag 14 december 2009

Jaha, då var det klart då :-)

Satte betygen idag. Skönt att vara klar med det.
Som vanligt var det mer ångest innan än vad det egentligen var svårt. Man har trots allt ganska bra koll på eleverna, vilket verkade ofattbart när man började med detta yrke... Hur f-n ska man klara av att ha 90-140 elever i huvudet (med hjälp av anteckningar naturligtvis, men ändå, man har ganska bra bild av var och ens förmåga)? Men det gick...

Måste det vara tråkigt för en del?
Har haft en "monolog" med elever i en av mina klasser idag...Jag var förbannad! Varför kan man inte fungera om det finns ett endaste mått av frihet i uppgifterna?
Vissa tar all "icke-styrd" tid som "lek och trams-tid".
Måste det vara en bänk, en elev, instuderingsuppgifter och en sträng magister-janne?
Jag vill inte det...
Man jag fick helt enkelt nog.
Nu blir det "utkörning" och instuderingsuppgifter istället för de som inte kan visa respekt för kamrater (och lärare) i klassrummet. I och för sig har det varit en av de "brilljanta" pedagogiska idéer som rekomenderats för att lösa problem med stökiga elever i stora grupper... "Kasta ut dem bara!" (Typ: Låt problemet försvinna...av sig självt... ) Fast jag vill inte slänga ut dem, kanske sätta i annat rum ett tag. Men vem ska ta hand om dem då? Jag får väl ha två grupper... Resurs?

Bra ide?
Nej, det är egentligen ingen bra lösning, men vad gör man om 29 vill lära sig och en eller två bara sabbar. Vem ska man satsa sin energi på?

"Alla elever får det stöd de behöver" - är inte det ett av målen i skolan?
Hallå skolverket, det funkar inte så!!!

Nu är det bra finalen kvar, sen kan man koppla av ett tag...

/Janne

Inga kommentarer: