fredag 26 juni 2009

Sommartankar

Nu börjar sommarkänslan komma ifatt en på något sätt. Första veckan kändes det som om man var lite zombie light faktiskt.

Försöker läsa en del på lovet. Började med Karin Alvtegens Skuld idag. Läste ett kapitel och sedan var jag fast. Verkar vara en lovande bok. Annars vill jag slå ett slag för isländska deckarförfattaren Arnaldur Indridason. Läste nyligen ut den sista i raden (femte boken) om polisen Erlendur i Reykjavik. Mycket bra och spännande utan att det är en massa blod och action. När jag läser blir jag nyfiken på vad som hänt och har svårt att sluta läsa.

Indridason har gett ut fem böcker (i pocket) om polisen Erlendur.
Dessa är:
Glasbruket, 2003
Kvinna i Grönt, 2004
Änglarösten, 2005
Mannen i sjön, 2006
Vinterstaden, 2008.

I böckerna väver han ofta ihop olika tidsepoker eller människor som på ytan inte har med varandra att göra. Mannen i sjön väver t ex ihop DDR med Island på 50-talet och en händelse i nutid. Den var nog bäst av de fem. Men Vinterstaden är också riktigt bra. Nu ska jag faktiskt gå och sätta mig på altanen och gå vidare in i Alvtegens Skuld.

Ha en trevlig helg!/Janne

Inga kommentarer: