tisdag 3 mars 2009

Kamratförhör

Håller på och testar lite nya (?) sätt att arbeta med redovisning av kunskaper.
Redan förra året så hade jag grupp-tenta på arbetsområdet Vår kommun med positivt resultat. Eleverna fick ett stort pappersark, tuschpennor och ett gäng frågor. Tillsammans skulle de sedan besvara dem. När de ansåg sig klara bytte man färg och kompletterade och rättade till alla brister med hjälp av boken och anteckningarna.
Det var kul och eleverna lärde sig mer på det än om jag låtit dem bara svara på frågorna.
I två andra grupper har vi arbetat med kartövningar i veckan och där förhör eleverna varandra och rapporterar till mig. Fungerar bra. Spelar det roll om Nisse har 17, 18 eller 19 av 20 utvalda länder istället för 20? Nä, inte som jag ser det.
Min sjua ska få ha grupp-tenta i religion nu om några veckor. Vi arbetar med jägare, samlare, fiskares religioner med skyddsandar, rådare, shamaner och djurandar. De får provet två och två och ska göra precis som de som hade Vår kommun. Vi får se hur det går, men jag vill att de ska träna ansvar också inte bara fakta...
Jag har även funderat på att låta elever göra fusklappar inför prov och sedan ställa in provet... Kanske svårt i sjuan, men senare. Genom att se vad de "fuskat fram" får man nog en bra uppfattning om vad de tycker är viktigt... Återkommer till det! /Ha det! JANNE

Inga kommentarer: