måndag 3 maj 2010

Måndag 3 maj

Åter till vardagen, temaveckan är slut... Det är kul att man ser resultatet på skolan i alla bilder och presentationer, skulpturer med mera som vi satte upp överallt. En gladare miljö känns det som.

Lärandemiljöer är ju något som man talar om, men agerar man - nja... Efter många år i det nyrenoverade så börjar allt bli solkigt och slitet. Det behövs färg helt klart. Man kan ju bara hoppas att man kan hitta utrymme för det. En trist och sliten miljö skapar än mer klotter och slitage. Varför måste skollokaler målas som om det vore sluten avdelning inom psykvården? Vi har mesgrön-vit-dassig-grått i alla klassrum. Boring... Mer färg, mer känsla och mer stil tror jag behövs. I vårt nyinredda arbets- och ämnesrum har vi syrenfärgat och eleverna som kommer in uttrycker ofta sig att "Såå fint, såååå vill vi ha i alla rum..."
Att mötas av vackra färger som säger något skapar bättre känsla och balans, rena rama feng sui... Lila är kreativt, rött är energi osv. Det funkar.
Mer färg åt eleverna!

"Jag tror inte på prov" men denna vecka har jag två prov...motsägelsefullt? Niornas prov kom till efter deras önskemål om att annat sätt att redovisa kunskaper... men då ville jag att de ska ha anteckningarna med sig. Provets innehåll har varit utlagt på nätet sedan två veckor tillbaka... Fast det var lite knep och knåp att skapa ett kreativt prov utifrån det. Vi får se imorgon hur det går.

I min sjua är det geogafiprov om vulkaner mm. Rent uppfostringssyfte. Det är flera elever som inte fattat att man kan/bör/ska lära sig även om inte läraren kollar allt, de smiter helt enkelt undan. Alltså, med ett prov sätter jag press på dem så de lär sig (eller iaf tar sig i kragen) tror och hoppas jag. Motsägelsefullt? Ja lite. Men hur får man de "slöa" att ta ansvar utan blåslampa? Ett misslyckat/icke godkänt prov är en tydlig signal om att man inte lärt sig det man ska, men om det bidrar till ökat lärande för övriga är jag osäker på.

Fortfarande inga besked om hösten - blir det Faktoriet eller ska man "harva" kvar i arbetslaget...? Hur ska skolan klara av att integrera de nya eleverna om det inte finns ett större intresse från lärarna att vara delaktiga? Är vi rädda för att vara med i en förändring? Hur kommer det sig att endast ett av arbetslagen har lärare som känner sig sugna på att delta i förändringsarbetet och uppbyggnaden av den nya enheten?
Protektionism? Ja, men varför?

Inga kommentarer: