måndag 18 maj 2009

Gynmnasiet - ett steg tillbaka?

Jaha, då har det hänt igen. Jag fick besök av elever som gått vidare till gymnasiet. De klev in i klassrummet med stora leenden och hälsade på. Det är alltid kul med dessa besök. Men det är mindre kul att få höra samma sak igen, som så många gånger tidigare: Samhällsundervisningen på gymnasiet är dålig, läraren är oengagerad, man får inte diskutera eller ifrågasätta, vi får inga vettiga instruktioner osv. Hur kan det komma sig att elever som är högpresterande och motiverade gång efter annan kommer med samma omdöme om gymnasieskolans lärare i samhällskunskap och SO? Gymnasiet borde vara ett steg framåt i utvecklingen, än mer utmanande och än mer utredande och framför allt intressant. Är det så, eller?

Fick i helgen via en bekant höra om en skola i Värmland som till 100% arbetar i projektform, vilket leder till elever som hellre "facebookar" eller pysslar med bilddagboken istället för att arbeta. Trampar vatten är en annan bra beskrivning - man gör något, men man kommer inte framåt! Skolans inställning verkar vara att föreläsningar är stenåldern och projekt är framtiden. Låter inte bra i mina öron. Jag har vid ett flertal tillfällen själv fått förfrågningar om hjälp av elever från gymnasiet som arbetar med projekt, men som inte har en aning om hur man gör och som inte fått handledning i metoder, enkäter och annat. De släpps ut att göra projekt, men de förbereds inte för uppgiften. De vill göra enkäter som inte fungerar eller som finns att ladda hem via CAN osv. Besparingslukten är frän... Ingen lärare, men massor av elever i "arbete"... Handledning är otroligt viktigt, men det tar tid och tid är pengar...
Vissa saker hör hemma här!!!
Undervisning måste som jag ser det innehålla FLERA olika metoder för att engagera och skapa intresse. Klart är att en engagerad lärare som håller en intressant föreläsning är hundra gånger mer värt än en stencil eller en utskriven web-sida. Fram för med föreläsningar med hjälp av modern teknik (smart board, det är framtiden:-).

Min erfarenhet är att om jag gör en intressant och engagerad föreläsning (med t ex en vettig Power Point) så är responsen stor. Om eleverna dessutom kan få ta del av mitt manus eller anteckningar från föreläsningen ser jag i deras loggar/rapporter från föreläsningarna att de både lär sig och skapar nya frågor eller funderingar. Det funkar! Att lära sig rabbla fakta utantill är förlegat, det är nog de flesta överens om och att lära sig att sätta kunskapen i sammanhang och relatera till den är vad vi bör syssla med. Oengagerade lärare skapar oengagerade lever och tvärt om!

VAD TYCKER DU? skriv och reagera!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser mycket Vygotskij för tillfället och säger därför att "Språket är tänkandets verktyg". Det är oerhört viktigt att eleverna får möjlighet att diskutera fakta, funderingar, förhållningssätt - you name it. Det är inte förrän de (och alla vi andra också) får ett bollplank att kasta våra tankar emot som våra egna tankar tar nya vägar. Att eleverna känner sig övergivna av sina lärare - är...... tjänstefel. Diskutera mera, blir sammanfattningen av detta inlägg =)

Anonym sa...

Ja, det är sorgligt. Projektarbeten kan ju vara hur bra som helst, men de måste ju föregås av tydlig undervisning i hur man kan gå tillväga och målbeskrivningar och följas upp av en handledare under arbetets gång!

En annan tanke som slår mig är hur nästa steg ser ut, universitet/högskola. Då är vi tillbaka med korvstoppande föreläsningar och individuellt arbete som ska redovisas i en strikt bestämd form. Röda tråden?

Janne sa...

Progression, skolan borde alltså utvecklas med tiden, men i vissa fall så regredierar den... Högskolekurser med 99% hemarbete istället för gruppövningar eller engagerade föreläsningar med efterföljande samtal. Är det bara pengar det handlar om? Trött? Bara förnamnet...

Dr Muu sa...

Så rätt! Vi arbetar med ett projekt/termin. Kan villigt erkänna att det är rent utav skit. Jag lär mig inte så mycket, jag får ingen utmaning, mina mål är oklara, hur jag ska nå dit är konstigt och lärarna är ointresserade.

Janne sa...

Hej "dr muu" jag förstår dig. Jag vet ju hur du fungerade i nian...
Med rätt utmaning och handledning kom ju resultaten, ellerhur?
Men visst är det trist med ointresserade lärare och elever) fast...man kan ju skapa intresserade elever om man själv brinner för sin sak/sitt ämne.

fridawiggen sa...

Hej janne!

måste bara börja med att din blogg är klockren! Jag saknar verkligen alla dina resonemang och hur du får en att förstå så lätt och få allt intressant...

Jag kan ju säga att samhällslektionerna på gymnasiet är precis motsasen från dina lektioner. Det gäller att plugga in en massa ord och fakta, inget mer. Jag själv har tappat lusten totalt för samhäll för att det är så sjukt ointressant och jag blir inte motiverad för att plugga. Jag gjorde nyss ett höjningsprov som gav mig mvg, men känns inte mer värt än ett g. Frågorna var platta såsom "nämn 3 ideolodiger och sju partier". Detta representerade alltså mvg... Vi jobbar ingenting med egna tankar och grejer längre och jag längtar tillbaka sjukt mycket. De gånger lärarna har föreläsning är det sjukt ointressant utan hjälpmedel och håller på i en timme. Nej, det är som att gå i sjuan igen, till och med sexan. Man lär sig inget, pluggar bara in allt för stunden.

Jag kan säga att jag kommer ihåg näst intill allt jag lärde mig i nian, du är en sjukt bra lärare! Jag säger bara, kom till rinman!!

Janne sa...

HEJ FRIDA, kul att du läser min blogg. Kanske skulle du tipsa din lärare om den... så där i förbifarten liksom...
Men visst är tragiskt att gymnasiet suger. Undrar om läraren har läst betygskriterierna?
Vi hade riktigt kul i nian när du gick. Det var dessutom en bra klass att jobba i. Många intressanta diskussioner. Jag förstår inte de lärarna som tragglar på utan att använda ny teknik eller utvärdera och förbättra sin "verksamhet".
Har du pratat med din rektor? Ta upp det, ställ krav! Kom med egna kreativa förslag om vad eller hur man skulle kunna göra det bättre. Skriv insändare i lokaltidningarna, få med dig kamrater som tycker samma sak. Ensam är inte stark i detta fall. Du spenderar dyrbar tid i skolan, då ska det vara BRA och det ska ge dig något. Hör av dig igen och sprid gärna adressen så att flera läser, skriver och tycker saker på bloggen. Ha det! /JANNE