måndag 18 februari 2013

Påminnelse...

Du har inte skrivit sen sjätte december, sa en före detta kollega. Varför då?
Måste alltså uppdatera bloggen lite oftare för mina trogna läsare, eller för min trogna läsare...

Alltså:
En sak som jag irriterat mig på är radionyheterna som för ett tag sedan meddelade att skolorna har haft svårt att ordna med mentorer till nya lärare eftersom de som ska vara handledare vill ha betalt för att utföra jobbet. Det sades nästan som om det var något dumt.

Men....om jag ska ta på mig fler arbetsuppgifter utan minskning av arvetsbördan, eller betalt, varför ska jag göra det? Själklart ska uppdrag utföras, men inte på fritiden. Det är ett jobb vi gör. Det borde vara så att man ser över arbetsuppgifterna, sprider ansvar och bestämmer sig för vad som är en rimlig arbetsbörda. Sen kan man lägga till om man drar ifrån i en annan ände. Det får inte vara som när man förväntas hoppa in och ta lektioner för den som är sjuk... Du är ju ändå där och har ingen lektion!... Nej men jag har andra uppgifter som jag får ta med hem istället. Hur svårt kan det vara?

Tack för att man insett att stora delar av uip-skrivandet är till ingen nytta...
Omdömen, resultat till föräldrar som inte vill veta mer än om deras barn hänger med, sköter sig och presterar på en rimlig nivå utifrån förutsättningar eller om de behöver extra stöd. När stora delar av föräldrarna dessutom inte talar svenska och till och med tolken har svårt att översätta innehållet i omdömen kopplade till målen...

Inga kommentarer: